Weer over die fatbikes

In de verschillende media wordt de laatste tijd veel geschreven over fatbikes. Ook wij hebben hierover iets te melden. Dat is van belang wanneer jij of een van jouw gezinsleden ooit wordt aangereden door zo’n fatbike.

Uitgangspunt in ons recht
De hoofdregel in ons recht is dat de partij die iets stelt, dit moet bewijzen. Daar bestaan wel een aantal uitzonderingen op. De hoofdregel brengt met zich mee dat wanneer jij van mening bent dat een ander jou schade heeft toegebracht, jij moet bewijzen dat die ander voor deze schade aansprakelijk is. Bij een verkeersongeval betekent dit bijvoorbeeld dat wanneer jouw auto een deuk heeft oplopen, jij zal moeten bewijzen dat de andere automobilist hiervoor verantwoordelijk is. Dat dit minder eenvoudig is dan het lijkt, zien wij regelmatig wanneer wij namens onze klanten de afwikkeling van schades behandelen en beide partijen consequent volhouden dat op het moment dat de deuk ontstond beide auto’s stilstonden. Op dat moment zal de eigenaar van de auto met de deuk toch echt aannemelijk moeten maken dat de andere automobilist tegen hem is aangereden en niet andersom.

Fatbikes
Veel fatbikes zijn opgevoerd. Dat mag niet. Maar het is wel de praktijk. Als de bestuurder van een fatbike aansprakelijk is voor een ongeval, maakt het een enorm verschil in de afhandeling van deze schade of de fatbike tijdens het ongeval wel of niet was opgevoerd. Heel kort samengevat is het verschil het volgende.

Veel bestuurders van een fatbike hebben weinig of geen eigen vermogen. Wanneer zij aansprakelijk zijn voor een door hen veroorzaakte schade, dan zullen zij deze schade niet zelf kunnen vergoeden. Het slachtoffer loopt dan het risico zelf met de schade te blijven zitten. Zeker wanneer het slachtoffer letsel heeft opgelopen kan dit enorme consequenties hebben.

Deze consequenties kunnen beperkt worden wanneer het slachtoffer zijn schade kan verhalen op een ánder dan de niet draagkrachtige bestuurder van de fatbike.

Verhaal van schade: niet opgevoerde fatbike
Ze zijn er echt: fatbikes die niet zijn opgevoerd. Zo’n fatbike wordt dan op één lijn gesteld met een elektrische fiets. Is de bestuurder van zo’n niet opgevoerde fatbike aansprakelijk voor het ongeval dan kan mits de bestuurder deze heeft afgesloten, de schade worden vergoed onder de Aansprakelijkheid Verzekering voor Particulieren.

In die situatie kunnen zich onder meer de volgende problemen voordoen:

  1. De aansprakelijke bestuurder heeft geen AVP. Dan loopt het slachtoffer het risico zijn schade niet te kunnen verhalen.
  2. De fatbike is opgevoerd, maar het slachtoffer kan dit niet bewijzen. Op dat moment sluit de AVP-verzekeraar deze oorzaak uit van schadevergoeding. Ook dan loopt het slachtoffer weer het risico met lege handen te staan waar het gaat om het ontvangen van een schadevergoeding.

Verhaal van schade: opgevoerde fatbike
Is de fatbike opgevoerd dan wordt de fatbike gezien als een motorvoertuig. Wanneer de bestuurder op een opgevoerde fatbike aansprakelijk is voor een ongeval, dan kan het slachtoffer een beroep doen op het Waarborgfonds Motorverkeer. 

Het Waarborgfonds Motorverkeer is het op de Wet Aansprakelijkheidsverzekering Motorrijtuigen (Wam) gebaseerde vangnet voor benadeelden in het verkeer. Het Waarborgfonds is een stichting zonder winstoogmerk. Een deel van alle WA-premies voor motorrijtuigen gaat naar het Waarborgfonds.

Kan het slachtoffer bewijzen dat de fatbike was opgevoerd, dan kan het slachtoffer zijn schade vergoed krijgen via het Waarborgfonds. Maar hoe bewijs je dat er sprake is van een opgevoerde fatbike?

Advies Waarborgfonds

Het waarborgfonds adviseert met klem om bij schade door een fatbike altijd de politie erbij te halen om vast te laten stellen dat er sprake is van een opgevoerde fatbike of niet. Op dat moment heeft het slachtoffer de meeste kans dat de schade wordt vergoed. Hetzij door het Waarborgfonds dan wel door de AVP- verzekeraar van de bestuurder (mits hij of zij beschikt over een dergelijke verzekering).

Een advies op maat?

Laat je gegevens achter.

Contactformulier