Geld overgemaakt aan oplichters. Wat nu?

Oplichting. Het komt steeds vaker voor. In goed vertrouwen denk je aan een goede bekende of een goed bekendstaand bedrijf een betaling te doen. Maar helaas. Het bleken fraudeurs.

Fraude neemt sterk toe

WhatsApp-berichten, e-mails en zelfs telefoontjes: criminelen maken gebruik van de modernste technieken om hun communicatie er “echt” uit te laten zien. Hun doel is om jou in goed vertrouwen een betaling te laten doen. En zodra je betaalt, ben je het geld kwijt.

De algemene regel van banken

In principe zijn banken niet aansprakelijk voor de gevolgen van een overboeking die je als consument zelf doet. Maak je een betaling over aan iemand die daar geen recht op heeft, dan komt dit in eerste instantie voor jouw eigen rekening en risico. Alleen wanneer je kunt aantonen dat een betaling zonder jouw instemming is gedaan, dan zijn er mogelijk gronden om de bank aansprakelijk te stellen.

Voorwaarde hierbij is dat jou geen verwijt kan worden gemaakt waardoor de ander de betaling heeft kunnen uitvoeren. Stel dat je je pincode en/of wachtwoord op een “geeltje” noteert en dit in je telefoonhoesje bewaart. Als je telefoon vervolgens wordt gestolen en de dief jouw aantekening vindt en via jouw mobiel overboekingen doet, zal de bank deze schade niet vergoeden. Uiteraard kun je de crimineel aansprakelijk stellen, maar die is vaak niet bekend of onvindbaar.

Tegemoetkoming bij oplichting door pseudo-bankmedewerker

Word je opgelicht door iemand die zich voordoet als medewerker van jouw bank, dan kom je mogelijk in aanmerking voor compensatie. Deze vorm van oplichting staat bekend als “bankhelpdeskspoofing”. Aan deze compensatie zijn wel voorwaarden verbonden, waaronder:

  • Je moet aangifte doen bij de politie
  • De crimineel moet zich hebben voorgedaan als medewerker van jouw eigen bank
  • Je moet enig bewijs kunnen leveren dat er sprake was van spoofing
  • Je moet een particuliere klant zijn.

Belangrijke tips om bankfraude te voorkomen

Enkele belangrijke tips om het risico op bankfraude te voorkomen:

  • Ga zorgvuldig om met beveiligingscodes
  • Laat anderen nooit jouw bankpas gebruiken
  • Controleer regelmatig je bankafschriften
  • Bankier alleen via veilige verbindingen, dus niet via openbare netwerken zoals op stations of in restaurants
  • Voer updates van je mobiel, laptop of computer altijd direct uit – deze bevatten vaak beveiligingsmaatregelen tegen de nieuwste trucs van criminelen
  • Merk je tijdens het invoeren van een betaling iets ongebruikelijks op? Stop dan direct en neem contact op met je bank
  • Laat op je betaalrekening niet meer saldo staan dan nodig is voor lopende uitgaven; zet overtollige bedragen op je spaarrekening
  • Stel de maximale daglimiet van je betaalrekening niet hoger in dan je regelmatig nodig hebt. Moet je een keer een groter bedrag betalen? Verhoog dan tijdelijk de limiet. Bij veel banken zit er een wachttijd tussen het verzoek en de uitvoering, wat je de kans geeft om bij diefstal van je pas of mobiel de rekening tijdig te laten blokkeren.

 

Een advies op maat?

Laat je gegevens achter.

Contactformulier