En toen kon je de hypotheeklasten niet meer betalen……

Wanneer je een hypothecaire lening hebt, zal je vaak elke maand een fors bedrag moeten betalen voor de rente over deze lening en mogelijk een stukje aflossing. Vaak is dit meer dan 20 % van jouw maandelijks inkomen. Er kunnen situaties ontstaan waarbij je deze kosten tijdelijk of langdurig niet meer kunt betalen. Wat dan?

Wettelijke regels zijn bedoeld om betalingsproblemen te voorkomen

Er gelden in Nederland strenge regels voor banken met betrekking tot het bedrag dat zij aan consumenten mogen uitlenen voor de aanschaf van een woning. Wat een bank aan financiering mag verstrekken, wordt niet alleen bepaald door de waarde van de aan te kopen woning, maar ook door het bedrag dat de wetgever in het algemeen verantwoord vindt, gelet op iemands huidige en toekomstige inkomen. Doel van deze wetgeving is om zoveel mogelijk te voorkomen dat consumenten meer lenen dan zij kunnen dragen, waardoor zij in betalingsproblemen komen.

Regels zijn succesvol

De regels van de wetgever zijn streng, maar blijken in de praktijk goed te werken. Eind juni 2025 had slechts 0,21 procent van de Nederlandse bevolking een betalingsachterstand van minimaal drie maanden op hun hypotheek. Dit percentage is laag, hoewel het nog steeds gaat om 30.300 Nederlanders. Ook in vergelijking met veel andere landen in Europa scoort Nederland positief wat betreft consumenten die hun hypotheeklasten (tijdelijk) niet kunnen betalen.

Belangrijke oorzaken van betalingsachterstanden

Belangrijke oorzaken waardoor huiseigenaren in de problemen komen bij het betalen van hun hypotheeklasten zijn echtscheiding of verlies van hun baan. Het risico van inkomensverlies door arbeidsongeschiktheid of het overlijden van een van de partners is goed te verzekeren, waardoor dit risico beheersbaar wordt gemaakt. Maar de financiële gevolgen van een echtscheiding zijn niet te verzekeren.

Tijdig overleg beperkt de problemen

Wanneer iemand zijn hypotheeklasten niet meer kan betalen, zal uiteindelijk de woning moeten worden verkocht en dient de (voormalige) eigenaar de woning te verlaten. Elke bank probeert echter te voorkomen dat het zover komt. Banken proberen bij betalingsachterstanden zo snel mogelijk contact te krijgen met de klant die achterloopt met het betalen van de hypotheeklasten. Er wordt dan gekeken naar de oorzaak van deze betalingsachterstand en naar de mogelijkheid om deze achterstanden in de komende periode in te lopen.

Ook wij als adviseur kunnen hierbij belangrijke ondersteuning bieden. Bijvoorbeeld door te kijken naar andere financieringsvormen en door namens de klant de contacten met de bank te onderhouden.

Wat belangrijk is, is dat wanneer je ooit met betalingsproblemen te maken krijgt, je hier zo snel mogelijk open over bent en eerlijk bent over de oorzaak. Hoe eerder je aan de bel trekt, hoe meer oplossingen er in de praktijk vaak mogelijk zijn.

Een advies op maat?

Laat je gegevens achter.

Contactformulier