Digitalisering niet voor iedereen een vooruitgang

Mobiel bankieren. Voor velen van ons is het erg gemakkelijk bankzaken op de smartphone te doen. Maar is dit voor iedereen weggelegd? 
 
Even je bankpas houden bij het paaltje bij de trein en je kunt reizen en de kosten voor de reis worden automatisch van de rekening afgeschreven. Even je mobiel bij de betaalautomaat in de winkel houden en je hebt betaald. Makkelijk? Ja, maar niet voor iedereen.
 
Niet iedereen is digitaal vaardig
Ongeveer 2,5 miljoen tot 4 miljoen mensen vinden het moeilijk om hun bankzaken digitaal te regelen. Simpelweg omdat ze niet “handig” zijn met digitale apparatuur. Dit kan allerlei oorzaken hebben. Bijvoorbeeld omdat ze slecht kunnen zien, geen geld hebben om deze digitale apparatuur aan te schaffen, de Nederlandse taal niet (goed) beheersen of omdat ze niet goed snappen wat de pagina’s van de sites van banken nu precies van hen vragen te doen om dat resultaat te krijgen waar deze mensen behoefte aan hebben.
 
Niet alleen voor bankzaken
Onze samenleving digitaliseert in snel tempo. Kun je niet goed met computers overweg dan is het heel lastig om met allerlei overheidsorganisaties te communiceren over bijvoorbeeld subsidies, vergunningen of toeslagen. Datzelfde geldt voor informatie over pensioenen en verzekeringen. Extra vervelend is het wanneer deze organisaties ook telefonisch niet goed bereikbaar zijn en beperkte mogelijkheden kennen om fysiek langs te gaan.
 
Wij helpen graag
Wij hebben verstand van verzekeringen, hypotheken en pensioenen. Wij zijn altijd bereid mensen te helpen die het digitale spoor even bijster zijn. Dat geldt natuurlijk voor de relaties van ons kantoor. Maar het feit dat je deze tekst (mogelijk digitaal) leest kan betekenen dat jij je nog prima zelf kan redden. Maar krijg je te maken met kennissen of familieleden die hulp nodig hebben die je zelf niet kan geven en het gaat over een onderwerp waar wij verstand van hebben, dan helpen wij natuurlijk graag.
Cookie instellingen