Maar ik ben al zo lang klant…

Er was een tijd dat banken voor nieuwe klanten lagere rentetarieven rekenden dan bij het vaststellen van een nieuwe rentevaste periode bij vaste klanten! Gelukkig is dit verleden tijd. 
 
Verschil maken tussen nieuwe en bestaande klanten, dat mag niet meer. Als trouwe klant verwacht je misschien wat extra aandacht en - als het even kan - een kleine korting op het nieuwe rentetarief, maar ook dat is vandaag de dag niet meer toegestaan.
 
Eensporig rentebeleid
In de wet zoals die voor banken geldt, is een bepaling opgenomen die aanbieders van hypotheken verbiedt om bestaande klanten een ander renteaanbod te doen dan nieuwe klanten. Dit wordt het zogenaamde ‘eensporige rentebeleid’ genoemd. De wetgever wil hiermee voorkomen dat klanten met lage rentetarieven worden “gelokt” en vervolgens na afloop van hun rentevastperiode worden geconfronteerd met hoge (vervolg) rentes.

Bij het einde van een rentevastperiode mág je een andere hypotheekverstrekker kiezen. Maar dan moet je wel de oude hypotheek aflossen, opnieuw een taxatie laten maken van jouw woning, opnieuw kosten maken voor advies en weer naar de notaris om de hypotheek af te sluiten. Dit wil je allemaal niet. Maar wanneer de aanbieder weet dat het voor jou “kostbaar” is om weg te gaan dan zou de bank in de verleiding kunnen komen om jou bij verlenging een “dure” rente aan te bieden onder het motto “stikken of slikken”. 

Met de wettelijke verplichting voor banken om bij verlenging van jouw rentevastperiode dezelfde rente te offreren die zij op dat moment aanbieden aan nieuwe klanten, is dit risico niet meer aanwezig. Want de bank zal altijd aan nieuwe klanten marktconcurrerende rentes bieden, anders krijgen ze geen nieuwe klanten meer.

Dus dit ‘eensporig rentebeleid’ lijkt op het eerste gezicht misschien een ongebruikelijke regeling, maar is toch van groot belang voor consumenten.
Cookie instellingen