Neem contact met ons op wanneer je financiële problemen verwacht

Het aantal huishoudens dat het financieel moeilijk heeft, groeit sterk… 
 
Hoe vervelend je het misschien ook vindt, wanneer je er financieel minder goed voorstaat of je dat voor jou en jouw gezin ziet aankomen, is het verstandig dit zo snel mogelijk met ons te bespreken. Samen kunnen wij misschien voorkomen dat de problemen alleen maar groter worden.
 
1 miljoen huishoudens met problematische schulden
Snel en sterk gestegen rentes, inflatie en de stijgende prijzen van voedsel en energie leiden ertoe dat steeds meer Nederlandse huishoudens in financiële problemen belanden. Waar in 2021 alleen al bij gemeenten meer dan 380.000 signalen werden ontvangen van betalingsachterstanden bij energieleveranciers, drinkwaterbedrijven, zorgverzekeraars en woningverhuurders is de verwachting dat het aantal huishoudens met financiële problemen onder de huidige omstandigheden kan doorstijgen naar ruim 1 miljoen.  
 
Voorzienbare betalingsachterstand
Er zijn verschillende situaties waardoor je kan voorzien dat je inkomen sterk gaat dalen en jij je hypotheeklasten mogelijk niet meer kunt betalen. Naast werkloosheid kun je denken aan:
  • Arbeidsongeschiktheid;
  • Echtscheiding;
  • Relatiebreuk;
  • Overlijden van de partner. 
Niet betaalde woonlasten lopen snel op
De lasten van een hypotheek (rente + aflossing) vormen voor veel gezinnen een aanzienlijk deel van de maandelijkse uitgaven. Wanneer er gewoon te weinig geld is om alle noodzakelijke uitgaven te doen is het verleidelijk om de hypotheeklasten maar even niet te betalen. Binnen een paar maanden kijk je dan tegen een behoorlijke achterstand aan die in die omstandigheden al helemaal niet meer is op te brengen.
 
In goed overleg zijn misschien oplossingen mogelijk
Door tijdig contact te zoeken met de hypotheekverstrekker kan misschien een oplossing worden gevonden. Bijvoorbeeld doordat er tijdelijk wel rente maar geen aflossing plaatsvindt waarbij de looptijd van de hypotheek wordt “verlengd”. Andere oplossingen zijn ook mogelijk. Oplossingen zijn altijd maatwerk. Samen met onze relatie en de bank gaan we opzoek naar een oplossing die haalbaar is. Dit hele traject begint toch echt met dat ene telefoontje of die mail van de relatie die ons aangeeft “Kun je mij helpen”. Dat is precies wat wij graag doen!
Cookie instellingen