Het kabinet wil het elektrische rijden blijven ondersteunen, maar niet met subsidies. Je kunt daarom geen subsidies meer krijgen voor de aanschaf van nieuwe of gebruikte elektrische auto’s. Wel blijft de tariefkorting in de motorrijtuigenbelasting voor emissievrije personenauto’s behouden tot en met 2029, maar voor een lager percentage. Bedroeg de korting in 2024 nog 100%, de nieuwe korting bedraagt in 2025 nog 75%. In de periode 2026 tot en met 2029 gaat de korting zelfs naar slechts 25%. De korting werkt door in de provinciale opcenten. De bpm-vrijstelling voor elektrische auto’s is vervallen, maar blijft berekend worden op basis van de CO2-uitstoot, waardoor er weinig is veranderd.
Voor plug-in-hybride auto’s krijg je in 2025 een korting van 25% op de motorrijtuigenbelasting en vervalt de korting helemaal al in 2026. Ook de speciale bpm-tabel voor plug-in hybride personenauto’s is per 1 januari jl. afgeschaft. Sindsdien is op deze auto’s dus de reguliere bpm-tabel van toepassing.
Voor alle personenauto’s gaat het vaste deel van de bpm omhoog met ongeveer € 200.