Nieuws Verzekeringen

Het is belangrijk om regelmatig de verzekerde bedragen te controleren

Hoeveel je bij schade krijgt uitgekeerd hangt af van het verzekerde bedrag. En dat hangt weer samen met de hoogte van de premie. We lichten het een en ander toe in dit artikel.    Bij veel verzekeringen kies je bij het afsluiten van de verzekering voor een bedrag dat bij een schade door de verzekeringsmaatschappij maximaal wordt uitgekeerd. Het is belangrijk dat regelmatig wordt gecontroleerd of dit gekozen bedrag nog correct is. Waarom dit zo belangrijk is, vertellen wij hieronder.   Premie is mede afhankelijk van het verzekerde bedrag Bij een schadeverzekering is de hoogte van de premie die je betaalt bijna altijd gekoppeld aan het maximale bedrag waarvoor de verzekeringsmaatschappij risico loopt. De premie voor een opstalverzekering van een woning van bijvoorbeeld 4 ton zal daardoor hoger zijn dan voor een woning van 2 ton.   Te hoog verzekerde bedrag is niet zinvol Uitgangspunt in de wet is dat een verzekeraar bij een schadeverzekering na een schade geen hoger bedrag mag uitkeren dan de werkelijke schade die de verzekerde heeft geleden. De wetgever wil hiermee voorkomen dat consumenten voordeel krijgen bij een schade en daardoor wellicht deze schade bewust gaan veroorzaken. Is de maximaal mogelijke schade dus bijvoorbeeld 4 ton dan heeft het geen zin om het verzekerde bedrag op 5 ton te zetten. Je betaalt dan namelijk wel over die extra ton premie, maar wanneer de schade maximaal 4 ton is  zul je nooit meer dan die 4 ton uitgekeerd krijgen.   Te laag verzekerd bedrag is ook niet goed Een te hoog bedrag verzekeren is dus niet zinvol. Maar een te laag bedrag verzekeren is ook niet goed. Laten we weer even naar die woning van 4 ton kijken. Stel dat dit jouw woning is. Indien je bij het afsluiten van een opstalverzekering kiest voor een maximaal verzekerd bedrag van 3 ton en de woning gaat bijvoorbeeld door brand volledig verloren, dan keert de verzekeringsmaatschappij maximaal 3 ton uit. Je “mist” dan 1 ton. Dat is de schade die je dan zelf moet dragen. Dat is vaak niet de bedoeling en daarom is het belangrijk dat je kiest voor een verzekerd bedrag dat overeenkomt met het werkelijke bedrag om de woning na bijvoorbeeld een brand te herbouwen.   Gokken op een “beperkte” schade We blijven even bij het pand van 4 ton. Als consument kun je denken “De kans dat ik slachtoffer word van een gebeurtenis waardoor het totale pand verloren gaat, is niet zo groot. Bij een brand of storm zal het vaak gaan om een schadebedrag van minder dan 4 ton. Weet je wat, ik kies een maximaal te verzekeren bedrag van 2 ton. Dat scheelt mij mooi een stuk premie”. Wij begrijpen deze gedachte, maar hij is niet juist.   Want wanneer je slechts een gedeelte van de werkelijke waarde verzekert, krijg je bij een schade in dezelfde verhouding ook een uitkering. Verzeker je dus de woning met een waarde van 4 ton voor 2 ton, dan zal bij een schade van bijvoorbeeld 1 ton de verzekeringsmaatschappij maximaal € 50.000 uitkeren. Een te laag verzekerd bedrag leidt er dus ook bij “kleinere” schades direct toe dat een deel van de schade voor jouw eigen rekening blijft. Opnieuw: dat is vaak niet de bedoeling wanneer je een verzekering afsluit!   Waardes kunnen in de loop der tijd veranderen Of het nu gaat om de waarde van de inboedel of om de waarde van de woning, de totale waarde kan in de loop der tijd veranderen. Bij de inboedel omdat je bepaalde, waardevolle zaken hebt aangeschaft, bijvoorbeeld nieuw exclusief meubilair. Of doordat de waarde van de woning hoger is geworden omdat je de woning hebt verbouwd of energiezuiniger hebt gemaakt. Het omgekeerde is natuurlijk ook mogelijk. Bij verandering van de gezinssamenstelling of bij het afstoten van bepaalde (kostbare) verzamelingen of muziekinstrumenten kan de waarde van de totale inboedel lager worden.   De juiste waarde bepalen Wij helpen je graag bij het bepalen van de juiste waarde wanneer je een verzekering afsluit. Is de verzekering eenmaal afgesloten, geef ons dan door wanneer de waarde van de inboedel of de woning in belangrijke mate  verandert. Wij controleren dan voor jou of deze verandering aanleiding is om het verzekerde bedrag aan te passen. 

Indien mogelijk: Zorg voor financieel vangnet

Velen hebben de grootste moeite om elke maand financieel de “eindjes aan elkaar te knopen”. Is er iets meer ruimte, dan adviseert het NIBUD om een buffer op te bouwen voor momenten dat er extra geld nodig is.   Sparen was vroeger een deugd. Dat werd dan ook beloond met een rente over het gespaarde bedrag.   Lage rente Tijden veranderen. Over spaargeld wordt door banken vrijwel geen rente betaald. Ben je zo gelukkig over meer dan € 100.000 spaargeld te beschikken dan rekenen de meeste banken inmiddels extra kosten over het bedrag dat hierboven uitkomt. In plaats van rente te ontvangen moet je dan kosten betalen. Mogelijk dat de grens van € 100.000  in de komende tijd verder zal dalen. De meeste gezinnen zullen hier geen last van hebben omdat hun spaarsaldo onder deze grens blijft.   Zorg voor buffer Het NIBUD geeft het, naar onze mening , verstandige advies om in ieder geval een bepaald bedrag aan spaargeld aan te houden om onverwachte uitgaven te doen. Hoe hoog die buffer moet zijn? Dat is voor iedereen anders. Het NIBUD heeft daar een handige tool voor ontwikkeld. Ons advies: kijk eens naar de uitkomst voor jouw eigen situatie: https://www.nibud.nl/consumenten/bufferberekenaar/   Beleg maandelijks in een stabiel en betrouwbaar fonds Heb je voldoende financiële buffer en wil je toch meer rendement dan de bank je geeft over spaargeld? Overweeg dan maandelijks een bedrag te beleggen. Dat kan met relatief kleine bedragen per maand. Wanneer je dit over langere tijd doet dan zul je zien dat perioden waarin de koersen in een dip zitten ruimschoots worden gecompenseerd door perioden dat koersen fors in de plus staan. Per saldo is het rendement over een langere periode veel positiever dan over een spaarrekening en zijn de zorgen en risico’s minder dan veel andere alternatieven zoals cryptomunten en het verhuren van woningen. Bij de keuze van een beleggingsfonds kun je ook nog kiezen voor fondsen die op duurzame wijze beleggen.

Rookmelders: een verstandig besluit

Vanaf 1 juli 2022 is het verplicht om in elke woning rookmelders aan te brengen. In dit artikel vertellen wij u iets meer over rookmelders.   Elk jaar weer vindt er bij één op de 1000 woningen brand plaats. Dat kan een klein brandje in het portiek zijn, maar ook het compleet afbranden van de woning.   Brand is een reëel risico De meeste branden worden veroorzaakt door storingen in elektrische apparatuur of door niet goed gedoofde sigaretten. In meer dan 60 % van de branden waarbij dodelijke slachtoffers vielen, was er geen rookmelder actief.   Rook is dodelijk Bij een brand komt rook vrij. Deze rook kan giftig zijn en reukloos en kan zich snel verspreiden. Als de brand uitbreekt in een woning en de bewoners slapen dan is het risico groot dat deze door binnendringende rook in hun slaap komen te overlijden.   Vanaf juli 2022 zijn rookmelders wettelijk verplicht Vanaf juli 2022 is het verplicht om op iedere etage waar zich een verblijfsruimte of afgesloten ruimte bevindt, minstens één rookmelder in de vluchtweg te plaatsen. Deze verplichting geldt zowel voor huurwoningen als woningen die eigendom van de bewoners zijn.   Schaf goede rookmelders aan Gaat u een rookmelder aanschaffen dan adviseren wij u een rookmelder te kiezen met een 10-jarige levensduur. Op het gebied van rookmelders zijn er grote kwaliteitsverschillen. Laat u zich door een deskundige voorlichten welke rookmelder kwalitatief goed is. Let ook op de plaats waar u de rookmelder installeert. Een algemeen advies is om dit te doen in het midden van het plafond op minimaal 50 centimeter afstand van een muur of hoek.   Benieuwd naar rookmelders voor uw eigen woning? Op initiatief van de brandweer en de Nederlandse Brandwonden Stichting is er een speciale site ontwikkeld met veel informatie over rookmelders. Naast informatie over “goede” rookmelders treft u hier ook allerlei nuttige adviezen aan over de plaatsing en het onderhoud van deze rookmelders. Ook kunt u via deze site via een interactief programma bekijken waar het verstandig is om in uw woning rookmelders te plaatsen. Wij nodigen u uit om deze site te bezoeken: https://rookmelders.nl Heeft u na het bezoek aan deze site nog vragen over brandpreventie of uw opstal/inboedelverzekering, aarzel dan niet en neem contact met ons op. Wij zijn u graag van dienst.

Onderhoud ook bij verzekeringen nodig

Een onderhoudsbeurt voor de auto, een controle bij de tandarts, het jaarlijks na laten lopen van de cv-installatie, maar verzekeringen? Ook die hebben onderhoud nodig!   Er is niet één verzekering aan te wijzen waarvan je kunt zeggen “die is de beste”. Want de voorwaarden per maatschappij verschillen. Waar bij de ene consument de voorwaarden van aanbieder A goed aansluiten bij diens situatie, passen bij de andere consument de voorwaarden van aanbieder B beter. Verzekeringen worden voor u op “maat” gemaakt Wat een goede verzekering is, hangt dus voor een deel af van de specifieke situatie van de klant. Huurt deze een woning of is er sprake van een koopwoning? Zijn er wel of geen kinderen? Wonen kinderen thuis of studeren ze en huren ze een “studentenkamer”. Zo maar een paar voorbeelden die gevolgen hebben voor de vraag welke verzekering goed aansluit bij uw situatie.    Na keuze kan situatie veranderen Wanneer ons kantoor u heeft mogen adviseren over uw verzekeringen dan gaan wij uiteraard uit van uw situatie op dat moment. Daarbij houden wij ook rekening met veranderingen die u op dat moment al kunt voorzien. Er kunnen nadien ook veranderingen optreden die niet voorzien waren en waarmee bij de keuze van de verzekering geen rekening is gehouden. Soms hebben die veranderingen geen gevolgen voor het passend blijven van de bestaande verzekeringen. Maar vaak is het juist wel belangrijk om naar aanleiding van die verandering ook de verzekering aan te passen, zodat deze verzekering blijft doen wat wij beogen: zekerheid bieden.   U kunt ons daarbij helpen Adviseren over verzekeringen is een echt vak. Wij begrijpen dus goed dat veel relaties niet direct beseffen dat bepaalde veranderingen in hun situatie gevolgen kunnen hebben voor hun verzekeringspakket. Totdat wij met u in een gesprek deze veranderingen inventariseren kan er een periode ontstaan waarin er een “gat” in uw verzekeringsportefeuille zit. Dat proberen we uiteraard te voorkomen. U kunt ons daarbij helpen door wijzigingen in uw situatie door te geven. Aan wat voor soort wijzigingen kunt u denken? We geven een aantal veel voorkomende veranderingen die wij graag van u vernemen indien deze zich voordoen:  Contactgegevens veranderen (mobiel, mail, bank); Gezinssamenstelling verandert (kinderen uit huis, partner); Grote aankopen (kunst, onderdeel verzameling); Verbouwing woning (zonnepanelen, uitbouw, rieten dak); Inkomen/vermogen (ander werk/erfenis/van loondienst naar zelfstandigheid). Het zijn voorbeelden. Maar al deze voorbeelden kunnen aanpassing van bestaande verzekeringen wenselijk maken. Onze vraag is of u ons dit soort wijzigingen in uw situatie wilt doorgeven. Beter een keer te vaak iets doorgegeven dan te weinig!

Schade door overstroming en uw verzekering

In de afgelopen periode hebben we gezien hoe in zeer korte tijd regen tot grote schade kan leiden…   In dit artikel vatten we in het kort samen hoe schade als gevolg van wateroverlast bij de meeste verzekeringen is geregeld.   Deskundigen verwachten vaker bijzondere situaties Deskundigen geven aan dat wij ook in Nederland rekening moeten houden met bijzondere weerssituaties. Deze kunnen variëren van ongewoon lange periodes van droogte, ongewoon heftige sneeuwbuien, plaatselijke valwinden of ongewoon hevige regenval in een korte tijd. Zoals we de afgelopen periode hebben gezien, kunnen deze bijzondere weerssituaties leiden tot veel menselijk leed en materiele schade.   Particuliere en zakelijke risico’s Elke verzekeringsmaatschappij kent zijn eigen verzekeringsvoorwaarden. Oorzaken van schades die bij de ene verzekeringsmaatschappij op grond van de verzekeringsvoorwaarden wél worden vergoed, kunnen in de verzekeringsvoorwaarden van een andere verzekeraar zijn uitgesloten. De verschillen zijn groot. Als adviseur is het ons vak om die verschillen te kennen en onze relaties bij de keuze van een verzekering te adviseren over welke verzekering in hun situatie past.   Bij verzekeringen voor zakelijke risico’s zijn de verschillen nog groter. Niet alleen tussen de voorwaarden van de verschillende verzekeraars, maar ook bij dezelfde verzekeraar komt het veel voor dat bij de ene ondernemer andere voorwaarden worden overeengekomen dan bij de andere ondernemer.   Algemeen beeld Krijgt u te maken met een schade dan moet altijd gekeken worden naar de specifieke verzekeringsvoorwaarden van de verzekering die u heeft afgesloten.    Voor schade als gevolg van regen geldt voor verzekeringen ten behoeve van particulieren in het algemeen het volgende:   Auto’s en motoren Schade aan auto’s en motoren die casco of allrisk verzekerd zijn en door neerslag en andere vormen van overstroming beschadigd raken, valt bijna altijd onder de dekking van de verzekering. Dat geldt dus niet voor de auto/motor die alleen WA verzekerd is.   Schade aan woning en inboedel door regen Regent het en raakt uw inboedel beschadigd doordat tijdens de regen bijvoorbeeld het dakraam openstond dan wordt deze schade meestal niet vergoed. Is er sprake van zware neerslag waardoor u schade krijgt, dan zal de daardoor ontstane schade aan uw woning of inboedel wel vergoed worden mits er geen sprake is van achterstallig onderhoud of constructiefouten van de woning. In dit verband is het bijvoorbeeld belangrijk dat de goten van de woning regelmatig schoongemaakt worden zodat gevallen regen ook snel afgevoerd kan worden.   Schade door overlopende riviertjes/beekjes/kanalen Voor schade aan woningen en inboedel door overlopende riviertjes, beekjes en kanalen bieden de meeste particuliere verzekeringen dekking.   Grote rivieren en zee Schade als gevolg van overstroming van grote rivieren of door dijkdoorbraken aan de kust wordt door vrijwel geen enkele verzekering vergoed. Simpelweg omdat een dergelijke calamiteit zoveel schade kan veroorzaken dat deze de financiële draagkracht van verzekeraars te boven kan gaan. Probleem hierbij is dat als het mogelijk wordt gemaakt dit risico vrijwillig te verzekeren, maar een klein deel van de consumenten dit zal doen, waardoor er onvoldoende reserves kunnen worden opgebouwd om een grote schade op te vangen.   Enkele jaren geleden hebben verzekeringsmaatschappijen voorgesteld om deze aanvulling op de inboedel en opstalverzekering verplicht te stellen voor alle consumenten in heel Nederland. De extra premie hiervoor zou dan in een fonds komen dat ingezet kan worden indien een dergelijke calamiteit zich voordoet. Destijds is dit voorstel door de politiek afgewezen. Mogelijk dat na de recente ervaringen een soortgelijk idee weer opnieuw zal worden bekeken.

Aandachtspunten bij uw autoverzekeringen

Een autoverzekering afsluiten. Hoe moeilijk kan dat zijn? Een paar muisklikken en de verzekering is toch afgesloten? In dit artikel laten wij u zien dat ook uw autoverzekering een goed advies nodig heeft.     Wie rijdt er in de auto? Wist u dat de gemiddelde leeftijd van kopers van een nieuwe auto inmiddels boven de 61 jaar ligt? Er is een opmerkelijke ontwikkeling te zien. Waar ouderen hechten aan het bezit van een auto, gaat het bij jongeren veel meer om het gebruik van de auto en minder om het bezit. Het delen van het gebruik van de auto wordt daardoor steeds populairder. Vanuit verzekeringsoogpunt vraagt dit wel om aandacht. Bij het afsluiten van de verzekering moet duidelijk zijn of het een “gemeenschappelijke” auto betreft.     Gevolgen bonus/malus positie Heeft u een eigen auto en leent u deze uit aan een ander, weet dan dat - wanneer die ander met uw auto aansprakelijk is voor een met de auto veroorzaakt ongeval - dit ten koste gaat van uw bonus malus positie. Diefstal van onderdelen Het komt steeds vaker voor dat van bepaalde auto’s specifieke onderdelen worden gestolen. Deze diefstal betreft niet alleen de navigatieapparatuur, maar kan zoals we recentelijk zagen, ook betrekking hebben op motorkappen en wielen.  Het is heel lastig om auto’s tegen dit soort gerichte diefstallen van onderdelen te beschermen. Afhankelijk van het type auto is dit dus wel een aspect waarop goed moet worden gelet bij de keuze van een passende autoverzekering.   Rally rijden In de zomermaanden zien we vaak dat organisaties rally’s en puzzelritten organiseren. Bepaalde verzekeringsmaatschappijen sluiten rally’s echter van dekking uit. Zeker wanneer de grens tussen rally en puzzelrit vaag is, kan dit allerlei problemen geven indien er een schade optreedt. Ook dit element is belangrijk om bij de keuze van een autoverzekering in de gaten te houden.   Nieuwe auto’s sneller total loss De auto’s die in de afgelopen jaren zijn gebouwd, hebben als kenmerk dat ze vaak onderdelen bevatten die, wanneer ze beschadigd zijn, niet te repareren zijn. Vervanging van onderdelen kan echter zeer hoge kosten met zich meebrengen. Een van de buitenkant bezien “ beperkte schade” kan ertoe leiden dat de totale kosten van reparatie toch hoger worden dan de dagwaarde van de auto en de auto total loss wordt verklaard.   Dat kan ook het gevolg zijn van de constructie van de auto. Heeft de auto een bodem die uit een geheel bestaat, of bestaat de bodemplaat uit verschillende delen die bij schade ook apart vervangen kunnen worden?     Vragen als deze zijn van belang voor de beantwoording van de vraag of het verstandig is om de auto nog wat langer allrisk te verzekeren of de verzekering over te zetten naar alleen WA dekking.   Het kiezen van een passende autoverzekering is echt meer dan het klikken op een vakje op uw beeldscherm. Onze medewerkers zijn deskundig op het gebied van autoverzekeringen. Wij helpen u dan ook graag bij het kiezen van een voor u passende verzekering!

Woning verbeteren? Denk aan uw opstalverzekering

De markt van koopwoningen is oververhit. Steeds vaker zien we dat mensen die eigenlijk willen doorstromen naar een andere woning dit voornemen opgeven en besluiten hun woning te verbouwen.    Wanneer woningeigenaren In plaats van “verhuizen” ervoor kiezen om de woning te gaan verbouwen, wordt in de praktijk vaak vergeten dat de bestaande verzekeringen van de woning dienen te worden aangepast.    80% laat verzekering niet aanpassen Recent onderzoek laat zien dat in circa 80% van de gevallen waarin op dit moment woningen fors worden verbouwd, vergeten wordt de opstal- en inboedelverzekering aan te passen. Vindt er vervolgens een schade plaats, denk bijvoorbeeld aan de schades die zijn ontstaan na de recente stormen en hevige regenbuien, dan kan dit tot problemen leiden bij de afwikkeling van de schade. Door de verbouwing is de woning namelijk in waarde gestegen. Wordt deze verhoogde waarde niet aan de verzekeraar doorgegeven, dan kan er sprake zijn van onderverzekering. In de praktijk zal dit ertoe leiden dat bij een schade niet alle kosten worden vergoed. Ook niet in de situatie dat de opgetreden schade niets van doen heeft met de verbetering van de woning.   Informeer ons Gaat u uw woning verbouwen, informeer ons dan tijdig. Ook wanneer u bijvoorbeeld zonnepanelen gaat installeren is het belangrijk ons hierover te informeren. Wij onderzoeken dan welke gevolgen dit heeft voor uw bestaande verzekeringen. Daarbij kijken we naar de verzekerde som, maar bij zonnepanelen ook of uw verzekeraar hiervoor extra eisen stelt. Bijvoorbeeld aan de installateur of brandpreventie. 

Lastig die ongevraagde telefoontjes

Zit u net even rustig. Gaat de telefoon. Weer een organisatie die of bedrijf dat probeert u telefonisch over te halen iets te kopen...    Sinds 1 juli 2021 is de kans dat u ongevraagd wordt gebeld door bedrijven of instellingen een stuk kleiner geworden.   Van “ja, tenzij” naar “Nee, tenzij” Begin 2021 hebben Tweede en Eerste Kamer unaniem ingestemd met een wetsvoorstel dat telefonische marketing aan banden legt. Tot 1 juli 2021 mochten bedrijven en goede doelen consumenten zonder toestemming bellen om aanbiedingen te doen. Dit mocht alleen niet wanneer de consument zijn of haar telefoonnummer had laten blokkeren in het Bel-Me-Niet-Register. Het initiatief om niet gebeld te worden lag dus bij de consument.   Sinds 1 juli 2021 is dit veranderd. Telemarketing gericht op een consument of rechtsvorm zonder rechtspersoonlijkheid (eenmanszaak, vof, freelancer etc.) is verboden tenzij die persoon toestemming heeft gegeven om te worden gebeld. Die toestemming moet uitdrukkelijk en bewust worden gegeven. Uitgangspunt is dus “Nee, tenzij”.   Uitzondering De twee uitzonderingen op de “Nee, tenzij” regeling zijn: Wanneer de persoon zelf zijn of haar telefoonnummer bekend maakt en daarbij aangeeft dat dit nummer mag worden gebruikt voor telemarketing. Bijvoorbeeld in het profiel op LinkedIn. Wanneer de persoon klant is van een bedrijf en eerder een product of dienst heeft afgenomen en daarbij zijn/haar telefoonnummer heeft doorgegeven.  Goede doelen hebben meer ruimte om te bellen. Deze mogen telefonisch contact opnemen indien de consument: Eerder een schenking heeft gedaan. Zelf vrijwilligerswerk bij de organisatie heeft verricht. Bijeenkomsten van het goede doel heeft bijgewoond.  Tot slot: Daar waar organisaties toch nog bellen, zal dit met een herkenbaar nummer moeten. Bellen met een “geheim nummer” zit er voor telemarketingbedrijven niet meer in.

Toeren met de motor?

Met de komst van de zomer gaan veel motorliefhebbers weer “op pad”. Vooral onder jongeren neemt de populariteit van de motor weer toe.     In dit artikel geven graag een paar aandachtspunten op het gebied van verzekeringen, in het bijzonder voor motorrijders.   Berijders zijn kwetsbaar Hoe mooi de beleving van een motor ook is, bestuurder en passagier zijn en blijven kwetsbaar. Zelfs de meest voorzichtige bestuurders kunnen niet alleen worden geconfronteerd met andere, minder oplettende weggebruiker, maar ook met overstekende dieren of verkeerssituaties die gewoon verkeerd worden ingeschat.   Letsel zonder aansprakelijke derde Raakt een bestuurder of passagier bij een val gewond zonder dat een derde hiervoor aansprakelijk is, dan worden de medische kosten gewoon op de basisverzekering vergoed. Dit ligt anders bij de gevolgen van eventuele blijvende invaliditeit. In de markt wordt wel eens gedacht dat de financiële gevolgen van invaliditeit wellicht vallen onder de allrisk verzekering van de motor. Dit is niet het geval. De allriskverzekering is beperkt tot schade aan de motor en de aansprakelijkheid voor met de motor veroorzaakte schade aan derden.   Voor het financiële nadeel als gevolg van invaliditeit door een val met de motor kan wel een ongevallen opzittende verzekering worden gesloten. Deze verzekering geeft dan zowel voor de bestuurder als voor de passagier een extra financiële zekerheid.   Kleding, helm, accessoires, routeplanner Motortijden vindt hoofdzakelijk in de buitenlucht plaats. Motoren worden tijden pauzes geparkeerd en zijn daardoor kwetsbaar voor diefstal van accessoires zoals routeplanners, etc. Bovendien is het soms lastig de kleding en de helm permanent in het zicht te houden.   Laat ons u adviseren Heeft u een motor of gaat u binnenkort een motor aanschaffen of gaat u vaker als “passagier” meerijden? Neem dan contact met ons op. Wij zullen graag een compleet en goed advies geven van de punten waaraan u op het gebied van financiële zekerheid aandacht kunt schenken.

Spannend wat hypotheekrente gaat doen

Wat gaat de rente de komende tijd doen? U houdt zich er misschien niet mee bezig, maar banken des te meer.    De financiële markten zijn nerveus. Wat gaan de aandelenkoersen doen? Gaat de rente weer stijgen? De komende maanden worden best een beetje spannend.   De rente is nu (heel) laag Al geruime tijd is de rente historisch laag. Dit is vervelend wanneer u spaargeld heeft. Maar fijn wanneer u een hypotheek wilt afsluiten. Op dit moment kunt u bijvoorbeeld al een hypotheek met NHG-Garantie afsluiten waarbij de rente voor een periode van 20 jaar gegarandeerd onder de 1,5 % blijft. Daarmee heeft u de zekerheid van stabiel lage woonlasten.   Rente kan gaan stijgen Er zijn veel indicaties waardoor we er rekening mee moeten houden dat de rente in de komende tijd kan stijgen. Overheden lenen veel geld om alle gevolgen van het coronavirus te financieren. Nu in het Westen van de wereld het coronavirus lijkt te worden teruggedrongen zullen veel bedrijven hun activiteiten weer gaan opvoeren. Ook deze ondernemingen zullen daarvoor extra geld lenen. In zijn algemeenheid geldt dat wanneer de vraag om geld te lenen toeneemt dit leidt tot een hogere rente. Wanneer dit zo is, dan zal dat ook een gevolg hebben voor de rente die betaald moet worden voor een hypotheek. Als consument kunt u met de hogere hypotheekrente te maken krijgen wanneer u een hypotheek afsluit of wanneer de rentevastperiode van uw bestaande hypotheek afloopt.   Rentevastperiode Indien u een lening voor de financiering van uw woning aangaat, wordt deze lening vaak voor een periode van 30 jaar verstrekt. Naast de termijn waarvoor de lening wordt aangegaan, wordt met de bank ook een afspraak gemaakt over de hoogte van de rente die u over deze lening gaat betalen. Hierbij kunnen de bank en u “tijdsblokken” afspreken. Bijvoorbeeld dat de rente voor de eerste vijf jaar x % zal bedragen. Na het verstrijken van deze vijf jaar wordt de rente opnieuw vastgesteld. Als de rente in de markt lager is, dan geldt voor de nieuwe periode deze lagere rente. Maar wanneer de rente op dat moment hoger is, zult u over de nieuwe periode de hogere rente betalen.   Weet u wanneer uw rentevastperiode eindigt Heeft u op dit moment een hypotheek? Dan adviseren wij u te controleren wanneer uw rentevastperiode eindigt. In het verleden kozen veel consumenten voor een rentevastperiode van vijf of tien jaar. In die periode was de rente echter hoger dan op dit moment. Wanneer in die situatie het einde van de rentevastperiode op korte termijn plaatsvindt, dan is de kans groot dat u een nieuwe rentevastperiode tegen een lagere rente kunt afspreken dan u nu betaalt. Uw woonlasten gaan dan omlaag.   Ligt het einde van de rentevastperiode iets verder in de tijd, dan bestaat de kans dat tegen die tijd de rente voor hypotheken weer is gestegen en u minder voordeel heeft dan wanneer u nu een nieuwe rentevastperiode zou kunnen kiezen. In het slechtste geval kan een sterk stijgende hypotheekrente zelfs betekenen dat u voor de nieuwe rentevastperiode een hogere rente gaat betalen dan u nu doet en dus uw woonlasten stijgen.   Het is mogelijk om nu al zekerheid voor de komende 20 jaar te krijgen Ook wanneer de rentevastperiode van uw huidige hypotheek nog niet op korte termijn eindigt, is het mogelijk om deze “open te breken” en met de bank een nieuwe rentevastperiode overeen te komen. Bijvoorbeeld voor een periode van 20 of zelfs 30 jaar. U zet dan de rente dus vast tegen het huidige, lage tarief. De bank zal voor dit openbreken van het contract wel kosten in rekening brengen. Per saldo kan u dit veel voordeel en ook zekerheid van lage woonlasten bieden.   Bel ons voor een eerste indicatie Wilt u weten of in uw geval het zinvol is te onderzoeken of het in uw situatie aantrekkelijk kan zijn om uw bestaande hypotheek “open te breken”? Neem dan contact met ons kantoor op. Wij kunnen u snel een indicatie geven. Lijkt het oversluiten van de bestaande hypotheek interessant, dan kunnen wij later voor u een meer gedetailleerd voorstel uitwerken.

Hoe zit het met uw digitale data thuis?

Organisaties krijgen steeds meer te maken met derden die moedwillig hun computersystemen verstoren. Maar ook u loopt als particulier steeds meer risico…    Bijna elke dag is het een onderwerp in de media: de onderneming, overheidsinstelling of organisatie die het slachtoffer is geworden van inbraken op het computersysteem. Maar hoe is de situatie bij u thuis?    Cybercriminaliteit vanuit verschillende motieven De motieven van cybercriminelen kunnen afpersing zijn, waarbij een door hen aangebrachte blokkade wordt opgeheven indien de onderneming een (fors) bedrag betaalt. Ook komt het voor dat criminelen data stelen om daarmee andere criminele activiteiten te kunnen uitvoeren. Recent speelde dit bij een diefstal van gegevens over “dure” auto’s waardoor criminelen precies wisten op welk adres in Nederland deze auto’s te vinden zijn.   Data ook in privésfeer steeds belangrijker Misschien ongemerkt heeft de computer ook in ons privéleven een steeds belangrijkere plaats gekregen. In veel gezinnen is de computer het digitale hart geworden. De ouders gebruiken de computer deels voor privé en deels voor hun werk, in het kader van vrijwilligerswerk wordt een deel van de ledenadministratie gedaan op de computer, alle bancaire zaken verlopen via de computer, kinderen maken hun scripties en stageverslagen op de computer en een steeds groter deel van dierbare familieherinneringen wordt digitaal opgeslagen.   Financiële schade in privésfeer Anders dan bij bedrijven zal bij verlies van data in de privésfeer de financiële schade in de meeste gevallen niet de grootste zorg zijn. Dit ligt anders bij de emotionele schade. Is er geen goede back up gemaakt dan kan de overlast die het gevolg is van het verlies van data enorm zijn. Financiële schade treedt vooral op wanneer criminelen gelden via uw bank weten over te maken en de bank deze schade niet vergoedt.   Snel herstel is belangrijkste Verlies van data in de privésfeer kan gebeuren doordat de computer crasht, maar het komt ook voor dat derden moedwillig dataverlies veroorzaken. Dit kan zijn om te “pesten”, maar bij verstoorde relaties gebeurt dit ook uit wraak. Daarnaast komt verstoring vanuit een criminele achtergrond helaas steeds vaker voor.   Zeker voor particulieren is het bij dergelijke calamiteiten de grootste wens om de verdwenen data weer terug te halen en eventuele blokkades op te heffen.   Wie kan u helpen en wat kost het? Krijgt u te maken met zo’n calamiteit dan is het de grote vraag wie u kan helpen. De “handige buurman” of een gespecialiseerd bedrijf?  Het risico van die handige, maar niet echt ter zake kundige, buurman is dat hij dingen doet die de schade misschien alleen maar groter maken. En dat gespecialiseerde bedrijf?  Waar vindt u het en wat kost dat? Er zijn meerdere gespecialiseerde bedrijven, maar de kosten die zij ook voor particulieren rekenen zijn fors. Het vervelende is nu dat deze kosten op geen enkele standaardverzekering worden vergoed, ook niet op bijvoorbeeld uw inboedelverzekering.   Voorzichtig komen er alternatieven Verzekeringsmaatschappijen zien dat de risico’s in de privésfeer rondom verlies van digitale data toenemen. Meerdere verzekeringsmaatschappijen ontwikkelen daarom specifieke verzekeringen waarmee consumenten dit risico kunnen verzekeren.   Op dit moment is daarbij vooral aandacht om bij een dergelijke calamiteit de consument direct in contact te laten komen met een gespecialiseerd bedrijf dat snel kan kijken wat er aan data hersteld kan worden. De kosten van een dergelijk gespecialiseerd bedrijf worden dan al dan niet geheel door de verzekeraar vergoed. Afhankelijk van de omvang van de vergoeding bedragen de kosten voor een dergelijke verzekering ergens tussen de €4,- en €12,- per maand. 

Hoe snel is uw woning hersteld na schade?

Stel, u heeft ernstige schade aan uw woning. Hoe lang duurt het dan voordat alle schade is hersteld en u weer volledig kunt genieten van uw herbouwde woning? Waarom deze vraag van belang is, leggen wij u kort in dit artikel uit.    U kunt er vrijwel gerust op zijn dat, wanneer u een opstalverzekering heeft, schade aan uw woning wordt vergoed. Maar wat als u kosten maakt omdat u tijdelijk elders moet wonen? Ook die worden in veel gevallen vergoed, maar voor hoelang?   De verzekering van uw woning Indien u een woning bezit dan kunt u deze verzekeren tegen schade als gevolg van bijvoorbeeld brand of storm. Hierbij is het belangrijk om met de verzekeringsmaatschappij een verzekerd bedrag af te spreken dat overeenkomt met de herbouwwaarde van uw woning. Indien u een beroep doet op de diensten van ons kantoor dan helpen wij u, naast het vergelijken van de voorwaarden van een groot aantal verzekeraars, ook met het bepalen van de juiste herbouwwaarde.   Na grote schade tijdelijk elders wonen Vindt er een grote schade aan de woning plaats dan zal het in veel gevallen nodig zijn dat u en uw gezin “tijdelijk” elders gaan wonen zodat de woning kan worden hersteld. Gaat het om een duur van een paar weken dan zal vaak gekozen worden voor verblijf in een hotel. Maar wanneer herstel veel langer duurt, dan kan het wenselijk zijn om een andere woning te huren. Liefst een woning die min of meer van een gelijk niveau is als de woning die u bewoonde. Woningen voor een relatief korte termijn huren is een kostbare aangelegenheid! Bijna alle opstalverzekeringen kennen daarvoor een vergoeding. Deze vergoeding is echter vaak gemaximeerd tot een bepaald percentage van de verzekerde som (bijvoorbeeld 10 %) maar ook met een maximum van 12 maanden. En over die 12 maanden willen wij het in dit artikel met u hebben.   12 maanden kan te kort zijn Het lijkt lang, 12 maanden. Maar afhankelijk van de omvang van de schade en de aard van uw pand kan het herstel veel langer duren. Voorbeelden uit onze praktijk die tot veel langer herstel leidden, zijn bijvoorbeeld: Het pand is onder bijzondere architectuur gebouwd. Alvorens aan herstel kan worden begonnen moet er een architect komen die eerst ontwerpen moet maken. De gemeente moet toestemming geven voor herbouw en heeft daarvoor de nodige tijd nodig. Aannemers en leveranciers van bouwmaterialen hebben het druk. Zeker bij bijzondere bouwmaterialen moet rekening worden gehouden met lange levertijden.  Het zijn dit soort en andere omstandigheden die ertoe leiden dat bij bijzondere gebouwen tussen het moment dat de ramp zich voltrok en de verhuizers de laatste stoel naar binnen hebben gebracht, er gemakkelijk meer dan 12 maanden kunnen verstrijken.   Laten we samen maar eens kijken Heeft u een bijzondere woning waarbij u zelf ook verwacht dat bij een grote schade niet alles binnen 12 maanden weer in oude staat is, laten we dan samen eens kijken of er alternatieven zijn om de termijn van 12 maanden vergoeding voor huisvesting elders voor een langere termijn met de verzekeraar af te spreken.

Bent u bestuurder van een vereniging of stichting?

Bent u bestuurder van een vereniging of stichting? Dan is het volgende bericht voor u van belang. Want vanaf 1 juli 2021 komen er veranderingen die gevolgen hebben voor uw aansprakelijkheid.    1 Juli 2021 is een belangrijke datum voor bestuurders van een stichting. Veranderingen in de wet kunnen gevolgen hebben voor uw aansprakelijkheid.    Vrijwilligerswerk Veel van onze relaties doen vrijwilligerswerk. Vaak ook als bestuurder van bijvoorbeeld een sportclub of Vereniging van Eigenaren van het pand waarin men een appartement heeft. Op 1 juli 2021 treedt de nieuwe Wet Bestuur en Toezicht Rechtspersonen (WBTR) in werking. Deze wet heeft gevolgen voor de aansprakelijkheid van bestuurders.   Kern: belang van organisatie dienen De kern van de nieuwe wet is dat bestuursleden de plicht hebben om het belang van de vereniging of stichting voorop te stellen. Op allerlei manieren kan dat fout gaan. Bijvoorbeeld doordat er onvoldoende controle is op de financiën (vierogen-principe) waardoor fraude mogelijk wordt. Of doordat ondoordacht verplichtingen worden aangegaan die door de organisatie niet te dragen zijn of waarbij contracten worden gesloten met onbetrouwbare leveranciers. Dit laatste kan bijvoorbeeld gemakkelijk bij een Vereniging van Eigenaren plaatsvinden.    Zwaarder aansprakelijkheid De nieuwe wet maakt bestuurders eerder aansprakelijk wanneer zij individueel of als bestuur niet zorgvuldig handelen. In bepaalde situaties is de aansprakelijkheid beperkt tot het bestuurslid dat onjuist heeft gehandeld. Maar er zijn ook situaties waarin het gehele bestuur verantwoordelijk kan worden gesteld. Daarbij kunnen situaties van hoofdelijke aansprakelijkheid ontstaan. Dit betekent dat een schuldeiser elk van de leden van het bestuur voor de volledige schade kan aanspreken. Het bestuurslid dat deze schade betaalt, moet dan zelf het deel van elk van de andere bestuursleden terug zien te krijgen. Te voorspellen is dat een schuldeiser het verhalen van zijn schade start bij het lid van het bestuur dat hij het meest kapitaalkrachtig acht.   Controleer aanwezigheid bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering Bent u al bestuurslid of wordt u uitgenodigd van een vereniging of stichting bestuurder te worden? Controleer dan altijd of er een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering is. Onze tip: vraag een kopie en laat die ons even bekijken. Want verzekeringen is een vak. Wij maken het met regelmaat mee dat zittende bestuurders oprecht denken dat er een bestuurdersaansprakelijkheidsverzekering is afgesloten, terwijl dit bij controle een bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering blijkt te zijn. En dat is een heel ander type verzekering waaraan u als bestuurder geen zekerheid aan kunt ontlenen.

Weer op vakantie? Uw reisverzekering vraagt extra aandacht

Gaat u op vakantie, besteed dan aandacht aan uw reisverzekering, zeker omdat corona nog niet achter ons ligt!    Laten de gevolgen van het coronavirus het in de komende maanden wel of niet toe dat we op vakantie gaan?  Zo ja, welke gebieden zijn dan veilig? Die vraag zal in deze tijd op veel plaatsen gesteld worden. Gaat u op vakantie, besteed dan extra aandacht aan uw reisverzekering want het coronavirus kan onverwacht voor extra kosten zorgen.   Niet alleen verlies en diefstal Veel mensen sluiten een reisverzekering voor de financiële schade die het gevolg kan zijn wanneer bagage tijdens de vakantie verloren raakt of gestolen wordt. Maar een goede reisverzekering vergoedt meer.   Gaat u op vakantie naar het buitenland, dan kunt u daar ziek worden of gewond raken. Op grond van uw Nederlandse basisverzekering worden de medische kosten die u in het buitenland maakt maar tot een bepaald maximum vergoed. Afhankelijk van het land en de omgeving waar u verblijft, kunnen de aan u in rekening gebrachte kosten veel hoger zijn dan in Nederland gebruikelijk is. Zonder een goede reisverzekering zult u deze extra kosten zelf moeten betalen. Dat geldt ook indien u met speciaal vervoer naar Nederland getransporteerd moet worden. Ook deze kosten zult u zelf moeten betalen als u niet over een goede reisverzekering beschikt.   Situatie is nog niet stabiel De situatie rondom het coronavirus is nog niet stabiel. Niet in Nederland en niet in het buitenland. Dit kan tot gevolg hebben dat kort voor vertrek of tijdens het verblijf in het buitenland het landelijke reisadvies kan veranderen.   Raakt u in het buitenland besmet of kunt u door een (plaatselijke) lockdown niet reizen dan kunt u te maken krijgen met aanzienlijke kosten. Bij elke verzekering moet er sprake zijn van een “onzeker voorval”. Veel reisverzekeraars zien het coronavirus niet meer als een onzeker voorval en hebben dit jaar de voorwaarden van bijvoorbeeld de annuleringsdekking aangepast.   Dekking verschilt per verzekeraar en per “kleur” Het ministerie van Buitenlandse Zaken geeft met verschillende kleuren reisadviezen per land. Er worden vier risicogebieden onderscheiden: Groen: er zijn geen bijzondere veiligheidsrisico’s. Geel: er zijn veiligheids- of gezondheidsrisico’s. Er kunnen coronamaatregelen zijn met een beperkte invloed op het dagelijks leven. Oranje: alleen noodzakelijke reizen. Houd rekening met strenge coronaverplichtingen zoals een quarantaine verplichting Rood: niet reizen. Door zeer ernstige veiligheidsrisico’s is het er levensgevaarlijk  Wat wij nu zien is dat veel reisverzekeraars wel bereid zijn verzekeringsdekking te bieden voor reizen naar “gele-gebieden”, maar dan weer niet bereid zijn eventuele extra reis- en verblijfkosten te vergoeden indien een quarantaineverplichting tijdens de vakantie van kracht wordt.   Gaat u echter naar een “oranje-gebied” dan zijn veel verzekeraars alleen bereid vergoeding te geven voor calamiteiten en schades die niets van doen hebben met het coronavirus.   Op vakantie? Neem voor een goede reisverzekering contact met ons op De situatie op de markt van reisverzekeringen verandert op dit moment van dag tot dag. Gaat u op vakantie, neem dan contact met ons kantoor op. Op basis van uw reisbestemming en reisgezelschap onderzoeken wij dan voor u welke reisverzekering op dat moment voor u de meeste zekerheid kan bieden. 

Bij uw autoverzekering gaat iets veranderen.

U zult er in deze nieuwsbrief misschien voor het eerst iets over lezen. Toch is de verzekeringswereld er al lange tijd druk mee bezig: Lees het in dit artikel.    Er gaat iets veranderen bij autoverzekeringen! Wij vertellen u hierover graag iets meer.   Bij schade doet u een beroep op ons en uw verzekeraar In het algemeen sluit u een verzekering af om de financiële schade op te vangen in het geval een calamiteit u treft. Neem de brandverzekering. De kans dat uw woning in de brand gaat is misschien niet heel groot, maar wanneer dat dan onverhoopt toch gebeurt kan de financiële schade zo groot zijn dat u dit zelf niet kunt dragen. Daarom sluit u een opstalverzekering af. Bij een brand meldt u dit bij ons kantoor en wij nemen het dan op ons contact op te nemen met uw verzekeringsmaatschappij. Onze taak is ervoor te zorgen dat u die uitkering ontvangt waarop u recht heeft op grond van de overeenkomst die u met die verzekeringsmaatschappij heeft afgesloten.   Bij een autoverzekering gaat dat vaak ook zo Heeft u uw auto volledig casco verzekerd en raakt u betrokken bij een schade, dan gaat het proces precies als bij de brand van uw woning: u meldt de schade bij ons en wij nemen contact op met de verzekeraar waarbij u de autoverzekering heeft afgesloten en wij zorgen ervoor dat de schade correct en zo snel mogelijk wordt afgewikkeld. Maar niet altijd…. Heeft u uw auto echter alleen tegen wettelijke aansprakelijkheid verzekerd, dan opeens wordt het proces heel anders. Deze verzekering vergoedt alleen de schade die u moet vergoeden aan iemand anders omdat u aansprakelijk bent vanwege bijvoorbeeld een (verkeers-)fout die u heeft gemaakt.   Heeft uw auto echter schade als gevolg van een fout die een andere automobilist heeft gemaakt dan moet u zich niet tot uw “eigen” verzekeraar wenden, maar tot de verzekeringsmaatschappij van die andere automobilist. U zult dan overtuigend moeten aantonen dat de andere automobilist aansprakelijk is voor de door u geleden schade. Lukt dat, dan zal die andere verzekeringsmaatschappij de schade vergoeden. In deze situatie correspondeert u (of wij indien wij uw belangen behartigen) niet met uw eigen verzekeraar maar met de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij. U snapt dat dit in de praktijk best lastig kan zijn. Zeker wanneer uw lezing over hoe de schade is ontstaan verschilt van de lezing van de tegenpartij.   Wat gaat er veranderen? Het is de bedoeling dat vanaf juli 2021 deze systematiek gaat veranderen. Indien u alleen een WA-autoverzekering heeft en een andere auto rijdt u aan, dan krijgt u de keuze. Net als nu kunt u zich direct richten tot de WA-verzekeraar van uw tegenpartij en schadevergoeding eisen. Nieuw is, dat u zich ook kunt richten tot uw eigen WA-verzekeraar. Is uw eigen verzekeraar van oordeel dat de tegenpartij aansprakelijk is voor deze schade, dan vergoedt uw eigen verzekeraar de schade aan u. Vervolgens gaat uw verzekeraar het bedrag dat hij aan u vergoed heeft verhalen op de verzekeringsmaatschappij van de tegenpartij.   Allerlei voorwaarden De gedachte achter deze regeling is om het de consument met alleen een WA-autoverzekering iets gemakkelijker te maken indien hij schade oploopt waarvoor een andere automobilist aansprakelijk is. Daar komt dan ook meteen het eerste probleem om de hoek kijken: de regeling is niet van toepassing als er discussie is over de schuldvraag. Bijvoorbeeld omdat er geen getuigen zijn en bij de botsing op een kruispunt beide automobilisten bij hoog en laag volhouden dat zij allebei “groen licht hadden”. Ook geldt de regeling niet voor letselschade.   Ons kantoor blijft u gewoon bijstaan Op het gebied van autoverzekeringen bestaan grote verschillen in voorwaarden en premie. Er bestaat niet zoiets als “de beste verzekering”. Er bestaat wel een “passende” verzekering. Dat is de verzekering die voorwaarden en een premie kent die passen bij uw specifieke situatie. Het is ons vak om voor u deze passende verzekering uit het grote aanbod van verzekeringen te selecteren en ook om u bij een schade bij te staan.   De wijziging die de verzekeringsmaatschappijen vanaf juli a.s. gaan doorvoeren zullen zeker in het begin aanleiding kunnen geven tot misverstanden en vragen. Voor onze relaties zullen wij proberen dit proces zo goed mogelijk te begeleiden. Ook zullen wij u adviseren of het in een voorkomende situatie verstandig is de schade bij de eigen WA-verzekeraar te melden dan wel toch, zoals nu het geval is, bij de WA-verzekeraar van de tegenpartij. 

Kunt u blijven wonen waar u woont, wanneer…

Zekerheden, ook de zekerheid te kunnen blijven wonen waar u woont, kunnen wegvallen. Dat heeft het afgelopen jaar ons helaas wel geleerd…   Of u nu een woning huurt of een eigen woning bezit. Maandelijks zal een fors deel van het inkomen worden gebruikt om de lasten van het wonen te betalen. Waar te weinig mensen bij stilstaan is de vraag of het gezin in de woning kan blijven wonen, wanneer…    Einde relatie In 2019 eindigden 30.041 huwelijken in een echtscheiding. Daarnaast zijn er geregistreerde partnerschappen die in een scheiding eindigen. Dit aantal neemt toe, omdat het aantal stellen dat een geregistreerd partnerschap sluit ook is gestegen. In 2019 gingen 2735 stellen met een geregistreerd partnerschap uit elkaar.   Zowel in het geval van echtscheiding als bij beëindiging van geregistreerd partnerschap kan er sprake zijn van alimentatie. Alimentatie is de financiële bijdrage aan de kosten van levensonderhoud na een echtscheiding. Deze wordt door de partner met de meeste inkomsten verstrekt aan de minder draagkrachtige partner en/of aan de kinderen uit de relatie.   Wat veel mensen zich onvoldoende realiseren, is, dat deze uitkering eindigt indien degene die de alimentatie betaalt voortijdig, bijvoorbeeld door een ongeval of ziekte komt te overlijden.   Overlijden tijdens huwelijk of samenleven Naast veel verdriet kan ook het overlijden van een van de partners tijdens het huwelijk of samenleven direct grote financiële consequenties hebben. Onder meer doordat de achterblijvende partner de woonlasten alleen niet kan betalen. Naast de emoties om de voorheen gezamenlijke woning te moeten verlaten, is er op dit moment in veel gevallen niet snel een alternatief te vinden.   Laat het taboe geen valkuil zijn Natuurlijk hoopt iedereen op een lang en gezond leven voor zijn naasten en zichzelf. Maar we moeten niet naïef zijn. Het coronavirus heeft velen weer eens laten zien dat het leven kwetsbaar is. Het risico van vooroverlijden is er gewoon. Je kunt je ogen daarvoor sluiten, maar daarmee doe je geen recht aan de verantwoordelijkheid die je hebt voor je naasten. Jonge mensen kunnen voor dit risico heel gemakkelijk een verzekering afsluiten. De maandelijkse kosten voor zo’n verzekering bedragen voor jongeren de prijs van “een paar biertjes” en voor ouderen de prijs van een “goeie fles wijn”. De belangrijkste stap voor u? Het besluit om niet uit te stellen en ons kantoor even te bellen!

Cookie instellingen