Nieuws

Verlaag je box-3-vermogen

Voor de jaren 2023 tot en met 2026 geldt voor box 3 de Overbruggingswet. Deze wet bepaalt dat ook in deze jaren de box-3-heffing wordt berekend aan de hand van forfaitaire rendementspercentages voor de drie categorieën ‘bank- en spaartegoeden, ‘overige bezittingen’ en ‘schulden’. Voor 2023 is alleen het forfaitaire percentage voor de ‘overige bezittingen’ definitief vastgesteld op 6,17%. Voor deze categorie is ook het percentage voor 2024 al bekend, namelijk 6,04%. Voor de ‘bank- en spaartegoeden’ en de ‘schulden’ betreffen de percentages ramingen. Voor 2023 is het forfaitaire rendementspercentage voor ‘bank- en spaartegoeden’ voorlopig vastgesteld op 0,36% en voor ‘schulden’ op 2,57%. Daarnaast gaat het tarief van box 3 verder omhoog van 32% nu naar 36% in 2024. Bovendien wordt het deel van je vermogen waarover je geen box-3-heffing hoeft te betalen, het heffingsvrije vermogen, op 1 januari 2024 niet verhoogd en blijft dus € 57.000 per belastingplichtige (fiscale partners: € 114.000). Kortom, alle reden om je box-3-vermogen te verlagen. Hoe dan?Je kunt je box-3-vermogen op verschillende manieren verlagen. We noemen hier de volgende mogelijkheden die je daartoe bijvoorbeeld hebt: Doe nog dit jaar de geplande aankoop van dure goederen die niet tot box 3 worden gerekend (denk aan een auto, boot of kunstwerk); Betaal zo veel als mogelijk je belastingschulden. Deze schulden kun je niet aftrekken van je vermogen in box 3, maar betaal je deze schulden vóór 31 december 2023, dan wordt je vermogen in box 3 wel lager en bespaar je dus box-3-heffing. Een uitzondering wordt gemaakt voor de verschuldigde erfbelasting. Die schuld is wel aftrekbaar van het box-3-vermogen. Maak gebruik van de extra ruimte voor lijfrentepremieaftrek als je een pensioentekort hebt. Dit jaar zijn de aftrekruimtes voor lijfrentes aanzienlijk verruimd. Door meer te storten op een lijfrentepolis met meer aftrek in box 1, verlaag je tevens je box-3-vermogen. Verhuur je panden, dan zou je kunnen overwegen om deze te verkopen en de opbrengst op een spaarrekening te zetten, die veel lager wordt belast in box 3. Ben je dga en is je schuld bij de eigen bv te hoog geworden? Los dan met de opbrengst een deel van de schuld af, zodat je schuld onder de € 700.000 blijft. Grote vermogensVoor grote vermogens is het zinvol om te kijken of er alternatieven zijn. Zo kun je misschien beter jouw eigenwoningschuld aflossen, of je vermogen overbrengen naar een bv? Het is de moeite waard om dit eens te laten onderzoeken. Twee lichtpuntenIn het Belastingplan 2024 zijn ook twee lichtpunten te ontdekken. Aandelen in een reservefonds van een Verenging van Eigenaren (VvE) worden met terugwerkende kracht naar 1 januari 2023 aangemerkt als ‘bank- en spaartegoed’. Dit gaat ook gelden voor een derdenrekening bij een notaris. Voor de categorie ‘bank- en spaartegoeden geldt een veel lager forfaitaire rendementspercentage dan dat voor de ‘overige bezittingen’, waartoe deze vermogensbestanddelen tot nu toe worden gerekend. Het andere lichtpunt betreft het voorstel om vorderingen en schulden tussen fiscale partners en tussen ouder(s) en een minderjarig kind te defiscaliseren met terugwerkende kracht naar 1 januari 2023. Deze vorderingen en schulden worden in dezelfde aangifte inkomstenbelasting aangegeven en mogen voortaan door de defiscalisatie tegen elkaar worden weggestreept. Per saldo hoef je deze bestanddelen dus niet meer aan te geven in de IB-aangifte. Dit neemt het nadeel weg in de huidige box-3-regeling dat schulden aftrekbaar zijn tegen een forfaitair rendementspercentage van 2,57%, terwijl de vordering in de box-3-heffing wordt betrokken tegen een forfaitair percentage van 6,17%. ACTIEPUNTCheck of in je aanslag inkomstenbelasting over 2023 hiermee rekening wordt gehouden. Zo niet, maak tijdig bezwaar.

Voorkom eindheffing werkkostenregeling

In januari 2024 moet je beoordelen of je in 2023 de vrije ruimte hebt overschreden. Blijft het totale eindheffingsloon binnen de vrije ruimte, dan hoef je geen eindheffing aan te geven en te betalen. Wordt de vrije ruimte overschreden, dan betaal je 80% eindheffing over het verschil tussen devrije ruimte en het totale eindheffingsloon. De eindheffing geef je aan in de tweede loonaangifte van 2024. Je kunt de eindheffing voorkomen door tussentijds te controleren of je de vrije ruimte niet overschrijdt. Heb je al in 2023 eindheffing betaald? Dan heb je achteraf mogelijk te veel of te weinig eindheffing betaald. Je corrigeert dit ook in de loonaangifte over het tweede tijdvak van 2024. Aanwijzen in 2023Je komt alleen voor een vrijstelling binnen de vrije ruimte in aanmerking en je kunt alleen gebruikmaken van de gerichte vrijstelling als je de vergoeding of verstrekking aanwijstals eindheffingsbestanddeel. De Belastingdienst neemt gedurende het kalenderjaar aan dat zo’n aanwijzing heeft plaatsgevonden als de vergoeding of verstrekking niet tot het loon van de werknemer is gerekend. Is de vergoeding of verstrekking gegeven in een vorig kalenderjaar, dan zal de vergoeding of verstrekking worden beschouwd als belast loon van de werknemer. De gerichte vrijstellingen en de vrije ruimte zijn dan niet alsnog van toepassing. LET OPAls je een vergoeding geeft of verstrekking doet aan je werknemers waarbij je voldoet aan de voorwaarden van de betreffende gerichte vrijstelling, neemt de Belastingdienst aan dat je de vergoeding of verstrekking hebt aangewezen. Als je bijvoorbeeld een reiskostenvergoeding betaalt van maximaal € 0,21 per kilometer, wordt dus aangenomen dat je de vergoeding hebt aangewezen. Vergoed je meer dan € 0,21, dan moet je het meerdere wel expliciet aanwijzen.

Check schulden bij je BV en los zo nodig af

Als je samen met je partner schulden hebt bij je eigen bv die meer bedragen dan € 700.000, dan wordt vanaf 2023 het meerdere boven de € 700.000 als aanmerkelijk belangvoordeel in box 2 belast met 26,9%. Leent je bv aan je (klein) kinderen of aan je (groot)ouders of die van je partner, dan geldt de grens van € 700.000 ook voor deze verbonden personen en hun partners. Als zij zelf geen aanmerkelijk belang in jouw bv hebben (5% of meer), dan vindt de belastingheffing over het meerdere boven deze € 700.000 bij jou plaats. Hebben zij zelf wel een aanmerkelijk belang, dan vindt de heffing bij de lener/verbonden persoon zelf plaats. EigenwoningschuldenOp 31 december 2022 bestaande eigenwoningschulden bij je eigen bv zijn uitgezonderd van deze maatregel. Ben je deze schulden daarna aangegaan, dan moet je een hypotheekrecht verstrekken aan je eigen bv om onder deze uitzondering te vallen. Onder eigenwoningschulden vallen in dit verband alleen de schulden die zijn aangegaan voor de woning die als hoofdverblijf wordt gebruikt en dus niet schulden die zijn aangegaan voor een tweede woning of vakantiehuis. Verlaag je schuldenlastInventariseer je schulden (niet zijnde eigenwoningschulden) bij je eigen bv. Zijn deze hoger dan € 700.000? Op 31 december 2023 vindt de eerste toetsing plaats aan deze € 700.000-grens. Zorg ervoor dat je dan de schuldenlast zo veel als mogelijk hebt teruggebracht tot maximaal € 700.000. Dat kan bijvoorbeeld door de lening af te lossen met privémiddelen of met een dividenduitkering. Houd in dit laatste geval wel rekening met 26,9% box-2-belasting. Een andere optie is dat je een deel van de schuld herfinanciert bij een bank. Heb je vastgoed in privé? Dan zou je kunnen overwegen om dit te verkopen om met de opbrengst de schuldenlast bij je eigen bv terug te brengen. LET OPVanaf 2024 gaat de grens waarboven je over een schuld bij de eigen bv box 2-belasting moet betalen fors omlaag naar € 500.000. Heb je een schuld aan je eigen bv tussen € 500.000 en € 700.000, dan zul je (ook) volgend jaar moeten aflossen op deze schuld om aan de box-2-belastingte ontkomen. Invorderen conserverende aanslagAls je een aanmerkelijk belang (5% of meer aandelenbelang) hebt in een bv en je emigreert, word je geacht jouw aanmerkelijkbelangaandelen te hebben vervreemd. Er wordt dan een conserverende aanslag opgelegd over de meerwaarde, waarvoor je (onder voorwaarden) uitstel van betaling krijgt. Deze aanslag wordt ingevorderd voor zover je na emigratie inkomen uit jouw bv geniet. Onder de huidige wet zou de conserverende aanslag ook kunnen worden ingevorderd als je na emigratie bovenmatig leent van een nieuw opgerichte in het buitenland gevestigde vennootschap, waarin je een aanmerkelijk belang hebt. Vanaf 2024 wordt in deze situatie de conserverende aanslag niet ingevorderd. Dit geldt met terugwerkende kracht tot 1 januari 2023.

VACATURE: Financieel / Boekhoudkundig administratief medewerk(st)er

Functieomschrijving Leenders & Gielen Adviseurs is een snelgroeiende organisatie, werkzaam op het gebied van fiscale en juridische dienstverlening, bedrijfsadministratie, salarisadministratie, verzuimbegeleiding en arbeidsbemiddeling, verzekeringen, hypotheken en bankzaken. Vanuit onze vestigingen in Panningen, Blerick, Baarlo en Maasbree bieden wij aan zowel particulieren als ondernemers “de complete financiële dienstverlening”. Leenders & Gielen Belastingadviseurs is een onafhankelijk advieskantoor en onderdeel van Leenders & Gielen Adviseurs. De klantenkring bestaat uit een grote verscheidenheid van bedrijven in het MKB en de agrarische sector. Vanwege groei van ons bedrijf zijn wij op zoek naar een: Financieel administratief medewerker 24-40 uur per week Je komt te werken in een hecht team van 9 personen op onze locatie in Panningen, er heerst een informele en prettige werksfeer. In deze functie voer je de administraties uit voor een gevarieerd eigen klantenpakket. Dit gebeurt veelal digitaal, de meeste administraties worden verwerkt in EXACT & YUKI. Je werkt de maand / kwartaalboekhouding bij, maakt belastingaangiftes klaar (omzetbelasting, inkomstenbelasting en toeslagen) en ondersteunt collega’s bij het samenstellen van jaarrekeningen en overige werkzaamheden. We zijn op zoek naar iemand die een MBO-4 opleiding in de richting van (financiële) administratie heeft gevolgd. Verder ben je communicatief vaardig, leergierig, collegiaal en flexibel ingesteld. Verder ben je als persoon proactief en kun je goed zelfstandig te werk gaan. Je krijgt de mogelijkheid om door te groeien in deze rol, tot waar je ambities reiken, eventueel tot een volwaardige adviseursrol, waarbij je je eigen klantenkring verder kunt gaan uitbouwen. Arbeidsvoorwaarden: Het betreft hier een dienstverband van 24-40 uur per week. Uren zijn in overleg. Wij bieden uitstekende arbeidsvoorwaarden zoals een vast salaris, pensioenregeling en ontwikkelingsmogelijkheden. Daarnaast wordt eigen initiatief gewaardeerd. Hopelijk spreken wij ons snel! Mocht je interesse hebben in de vacature, neem dan contact op met: Monique Thyssen - Joppen monique@leendersgielen.nl

VACATURE: Relatiebeheerder Accountancy

Leenders & Gielen Adviseurs is een snelgroeiende organisatie werkzaam op het gebied van fiscale en juridische dienstverlening, bedrijfsadministratie, salarisadministratie, verzuimbegeleiding en arbeidsbemiddeling, verzekeringen, hypotheken en bankzaken. Vanuit onze vestigingen in Panningen, Baarlo, Blerick en Maasbree bieden wij aan zowel particulieren als ondernemers “de complete financiële dienstverlening”. Leenders & Gielen Belastingadviseurs is een onafhankelijk advieskantoor en onderdeel van Leenders & Gielen Adviseurs. De klantenkring bestaat uit een grote verscheidenheid van bedrijven in het MKB en de agrarische sector. Vanwege groei van ons bedrijf zijn wij op zoek naar een: Vanwege groei zijn wij op zoek naar: Relatiebeheerder Accountancy FT Bedrijfscultuur: Binnen Leenders & Gielen Belastingadviseurs werken mensen met hart voor de zaak. Met een no-nonsense cultuur met hoge mate van verantwoordelijkheid zorgen wij ervoor dat wij het beste voor de klant kunnen realiseren. Het ontzorgen van de klanten behoort tot onze kerntaken. Wij zijn een dynamisch team. Wij ontwikkelen ons in een professionele omgeving waarbij wij helpen de persoonlijke groei sterk te stimuleren. Functieomschrijving: De persoon die wij zoeken neemt verantwoordelijkheid voor zijn eigen cliëntenportefeuille. Je bent het directe aanspreekpunt en zorgt, in samenwerking met collega’s, voor tijdige oplevering van jaarrekeningen, bijbehorende aangiften en adviesopdrachten. De cliënt ziet jou als volwaardig sparringpartner en jij maakt dat waar. Je vindt het dan ook vanzelfsprekend constant te zoeken naar verbetering en/of vernieuwing. Dit mede mogelijk gemaakt door het (laten) opstellen van managementrapportages en het actief signaleren van ontwikkelingen in de branche van de cliënt. Het op begrijpelijke wijze overbrengen van de gesignaleerde adviezen is voor jou geen probleem. Commercie zit in je bloed en je ziet kansen om samen met het team die uitbreiding van de portefeuille te realiseren. Jouw positieve- en doelgerichte houding en jouw klantvriendelijkheid zijn een belangrijke toegevoegde waarde voor cliënt en onze organisatie. Met plezier kom je in contact met nieuwe mensen, producten en diensten. Functie-eisen: Minimaal afgeronde HBO opleiding met aanvullende fiscale opleidingen; Minimaal 4 tot 6 jaar werkervaring in het MKB-segment; Je voelt je verbonden met het MKB en bent vakbekwaam; Uitstekend communiceren en beheersen van de Nederlandse taal in woord en geschrift; Je hebt bewezen over commercieel inzicht te beschikken. Niets houdt jou tegen en je gaat graag gestructureerd te werk. Arbeidsvoorwaarden: Het betreft hier een fulltime dienstverband van 40 uur per week. Wij bieden uitstekende arbeidsvoorwaarden zoals een vast salaris, pensioenregeling en ontwikkelingsmogelijkheden. Daarnaast wordt eigen initiatief gewaardeerd. Hopelijk spreken wij elkaar snel! Mocht je interesse hebben in de vacature, of vragen? Neem dan contact op met: Monique Thyssen - Joppen monique@leendersgielen.nl

Hoge huur? Meer mogelijkheden om te kopen

Een bank kan, op grond van je inkomen, de aanvraag van een lening voor het kopen van een woning afwijzen. Ook als je huidige maandlasten aan huur hoger zijn dan de eventuele toekomstige maandlasten van een hypotheek. Logisch??    Het is in de praktijk lastig uit te leggen. Je huurt een woning en betaalt elke maand een enorm bedrag aan huur. Dan komt er een kans om een woning te kopen. Een woning waarvan de lasten elke maand lager zijn dan de huur die je nu betaalt. Dan merk je tot jouw schrik dat de bank weigert je een hypotheek te verstrekken omdat “jouw inkomen te laag is”. Onbegrijpelijk vinden veel mensen. Er gloort echter licht aan de horizon.   De huidige situatie In Nederland is er uitgebreide wetgeving die erop is gericht dat consumenten niet meer lenen dan naar algemene normen verantwoord is. Doel hiervan is uiteraard te voorkomen dat mensen door het aangaan van te hoge leningen in de financiële problemen komen. Die normen gelden ook bij het aangaan van een hypotheek. Daarbij wordt bijvoorbeeld niet alleen gekeken naar de verhouding van de aangevraagde lening in relatie tot de waarde van het pand, maar ook naar de bestendigheid van het inkomen.   Die wettelijke normen zijn gebaseerd op “gemiddelden”. Bijvoorbeeld wat een gemiddelde consument aan uitgaven heeft buiten de lasten van een hypotheek. Op basis van die gemiddelden zijn er rekenprogramma’s om te bepalen wat “een gemiddeld” iemand dan aan ruimte heeft voor een hypotheek. Maar ieder mens is anders. Daardoor kunnen ook de maandelijkse uitgaven binnen een groep van mensen die hetzelfde bedrag aan inkomen hebben, sterk verschillen.   Tot op heden gold echter: norm is norm. Hierdoor kan de rare situatie bestaan dat iemand wel een hoge huur kan betalen maar toch niet in aanmerking komt voor een hypotheek waarvan de lasten lager zijn dan de maandelijkse huurlasten.   Pilot is gestart Inmiddels is een pilot gestart gericht op zogenaamde “duurhuurders” die onder voorwaarden toch een hypothecaire lening kunnen afsluiten waar dit eerder door strikte toepassing van de normen niet kon. Voor de pilot gelden wel een aantal voorwaarden. De belangrijkste zijn: Het moet gaan om een lening met Nationale Hypotheek Garantie. Het aankoopbedrag van de woning -plus eventuele verbouwingskosten- mag in 2022 maximaal €355.000,- zijn. Voor energiebesparende maatregelen is het mogelijk om zelfs tot €367.300,- te lenen zolang het extra bedrag volledig wordt besteed aan die voorzieningen; Je huurt op dit moment een woning in de vrije sector en betaalt maandelijks een hoge huur. Bijvoorbeeld €1.000,- of meer; Je kunt aantonen dat je recent minimaal 36 maanden een woning met deze hoge huur hebt gehuurd; Je kunt aantonen dat je gedurende deze 36 maanden hebt kunnen voldoen aan de huurverplichtingen en dat je geen huurachterstanden hebt; Jouw inkomen en vermogen zijn in deze drie jaar stabiel gebleven.  Voldoe je aan deze voorwaarden en heb je interesse om te verkennen welk bedrag jij voor de aankoop van een woning nu zou kunnen financieren, maak dan een afspraak met ons kantoor. Op dit moment gaat het nog om een pilot. Maar de verwachting is dat deze goed zal verlopen en dat de pilot op termijn een blijvende mogelijkheid wordt voor consumenten die nu een hoge huur betalen. 

Wijziging woonsituatie? Pas de overlijdensrisicoverzekering aan

Heb je of hebben jij en je partner een overlijdensrisicoverzekering? Zoja, weet je dan nog onder welke omstandigheden deze is afgesloten? Tijd om deze eens onder de loep te nemen.   Je was alleenstaand met een eigen woning. Op enig moment krijg je weer een relatie en word je samenwonend. Of het tegenovergestelde: na jarenlang gehuwd te zijn geweest ga je scheiden. Het is belangrijk om in deze gevallen aandacht te schenken aan de overlijdensrisicoverzekering.   Hypotheek moet terugbetaald worden Voor de financiering van hun woning gaan de meeste mensen een lening aan. Het bedrag dat de bank bereid is te financieren hangt niet alleen af van de waarde van het pand dat je wilt financieren, maar ook van de vraag of er voldoende inkomen is om de rente over en de aflossing van de lening te betalen. Bij het inkomen kijkt de bank naar het inkomen van beide partners. De hypothecaire lening die je aangaat moet altijd terugbetaald worden.   Overlijdensrisicoverzekeringen Het is in de meeste situaties verstandig een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten wanneer er een lening voor de financiering van de woning wordt afgesloten. Komt een van de partners te overlijden dan daalt in veel gevallen het gezamenlijke inkomen. Dit kan ertoe leiden dat de hypotheeklasten niet meer betaald kunnen worden. Door het afsluiten van een overlijdensrisicoverzekering kan je vastleggen dat, indien een van de partners komt te overlijden, er een uitkering ter beschikking komt waarmee de langstlevende partner een deel van de hypotheekschuld kan aflossen, zodat hij of zij de resterende lasten alleen kan dragen. De “vergeten” overlijdensrisicoverzekering De premie voor de overlijdensrisicoverzekering is heel laag. Toch is het belangrijk om bij mutaties in de leefsituatie te controleren of deze verandering aanpassing vraagt van de overlijdensrisicoverzekering. Wij geven een voorbeeld uit de rechtspraak. Tijdens het huwelijk hebben A en B een woning gekocht en gefinancierd. Hiervoor werd ook een overlijdensrisicoverzekering afgesloten waarbij bij het overlijden van de een er een uitkering zou volgen voor de ander. A en B gaan op enig moment scheiden. De waarde van de woning wordt tussen partijen verdeeld. Op enig moment komt B te overlijden. Op dat moment blijkt de overlijdensrisicoverzekering niet te zijn aangepast. De verzekeraar keert de afgesproken uitkering uit aan A. De erfgenamen van B zijn het hier niet mee eens, maar de rechter stelt hen in het ongelijk.   Een nieuwe partner Een ander voorbeeld. A is alleenstaand en heeft op haar naam een hypothecaire geldlening. Na enige tijd krijgt zij een relatie. Gedurende de relatie gaat A minder werken en gaan beide partners bijdragen aan de woonlasten. Op enig moment overlijdt B. Verzuimd is op het leven van B een overlijdensrisicoverzekering af te sluiten. A komt hierdoor in de problemen omdat haar actuele inkomen onvoldoende is om de woonlasten alleen te kunnen betalen. Advies: Informeer ons Doen er zich wijzigingen voor in jouw persoonlijke situatie informeer ons daarover. Wij zullen dan controleren of deze wijzigingen gevolgen hebben voor jouw verzekeringen zodat vervelende situaties zoals hierboven beschreven worden voorkomen.

Beveiliging woning? Vraag naar ervaringen van anderen

Er wordt veel reclame gemaakt voor het beveiligen van de woning. Op zich is dat een prima zaak. Maar het is wel belangrijk om je goed te oriënteren wat de ervaringen van andere consumenten zijn met bepaalde bedrijven.   Gelegenheidsdieven De tijd dat je rustig “het touwtje uit de brievenbus” kon laten hangen waarmee de kinderen die op staat speelden zelf de deur konden opendoen, ligt voor veel plaatsen in Nederland al geruime tijd achter ons. Als huiseigenaar moet je erop bedacht zijn dat gelegenheidsdieven kijken naar de woning waar zij het snelst even naar binnen kunnen gaan om hun slag te slaan. Om dat te voorkomen ben je als bewoner gedwongen deuren en ramen, ook bij een korte afwezigheid, te sluiten. En ook om stevig hang- en sluitwerk aan te brengen. Dat goede hang- en sluitwerk houdt een crimineel die echt naar binnen wil, niet tegen. Maar voor gelegenheidsdieven is goed hang- en sluitwerk wel voldoende reden om even verder te kijken waar het gemakkelijker is om naar binnen te komen. Camera’s en detectieapparatuur Naast hang- en sluitwerk is te zien dat veel mensen ook overgaan tot het installeren van camera’s en elektronische detectieapparatuur. Vaak voorzien van een abonnement op een externe bewakingsdienst die automatisch in actie komt als er calamiteiten worden gesignaleerd. Reclames op radio en tv geven hoog op over de mentale rust die een dergelijke hogere graad van beveiliging kan opleveren. Overweeg je een dergelijke beveiliging aan te brengen dan adviseren wij je om je wel goed te oriënteren.   Kwaliteit, kosten, contractduur, klachteninstantie Allereerst is het natuurlijk belangrijk om goed te onderzoeken of het bedrijf waarmee je overweegt een overeenkomst aan te gaan voor de alarminstallatie een goede reputatie heeft. Komen ze afspraken na? Vindt de installatie op vakkundige wijze plaats? Wordt er gewerkt met de goede materialen die niet gemakkelijk door criminelen kunnen worden uitgeschakeld? Vervolgens is er natuurlijk de prijs. Aan de buitenkant lijken veel alarminstallaties hetzelfde. Het gaat echter om de binnenkant waar de elektronica zich bevindt. Krijg je echt waar voor je geld of ziet de buitenkant er wel mooi uit en is de elektronica “goedkope rommel”.  De meeste consumenten kunnen dit zelf niet goed beoordelen. Vervolgens is het verstandig goed naar de contracten te kijken die de verkoper je vraagt te tekenen. Zeker wanneer het gaat om een abonnement. Hoe lang ben je verplicht om dat abonnement aan te gaan? Wat zijn de mogelijkheden om het contract tussentijds te beëindigen wanneer je de woning gaat verkopen? Is het abonnementsbedrag voor de hele contractperiode gelijk of mag de leverancier dit bedrag tussentijds verhogen? Zo ja met welk maximum dan? Stel dat er toch discussies ontstaan. Moet je als consument dan maar zelf kijken waar jij je recht gaat halen? Of is het bedrijf aangesloten bij een onafhankelijke klachteninstantie waar je eenvoudig en tegen lage kosten je klacht kan voorleggen.   Wij brengen je graag in contact met betrouwbare leveranciers Door de jaren heen hebben wij veel relaties die, vaak bij bedrijven in onze regio, de beveiliging van hun woning hebben laten verbeteren. Uit de contacten met die relaties hebben wij een goed beeld van welke ondernemers goed werk leveren. Overweeg je beter hang- of sluitwerk aan te laten brengen of verdergaande beveiligingsmaatregelen te treffen, ga dan niet alleen af op “de mooie reclames” op de televisie of op internet maar neem even de tijd om je goed te oriënteren. Wij brengen je graag in contact met bedrijven waar onze relaties eerder goede ervaringen mee hebben opgedaan.

Cookie instellingen