Nieuws

Wat heeft je auto met je hypotheek te maken?

Bij Private Lease rijd je tegen een vast bedrag per maand in een nieuwe auto. Dat klinkt aantrekkelijk. Maar er zijn wel een aantal aandachtspunten.    Mensen die in de nabije of wat verdere toekomst een hypotheek voor de financiering van hun woning willen afsluiten, doen er verstandig aan zich te verdiepen in de consequenties van het aangaan van een Private Lease contract.   Wie koopt er een nieuwe auto? De gemiddelde leeftijd In Nederland waarop particulieren op dit moment een nieuwe auto kopen, ligt op ruim 62 jaar! Onder deze leeftijd worden vooral tweedehandsauto’s gekocht en in toenemende mate Private Lease contracten afgesloten. Bij een Private Lease ga je een contract voor een aantal jaren aan. Gedurende deze jaren betaal je een vast bedrag voor het gebruik van de auto. Dat bedrag is gebaseerd op een bepaald aantal kilometers dat je met de auto gaat rijden. Alleen de brandstof moet je dan nog zelf betalen. Op het eind van het contract lever je de auto bij der dealer in. Je krijgt dan niet zoals bij een “eigen” auto de waarde uitgekeerd die de auto op dat moment heeft.   Voor- maar ook nadelen een Private Lease contract Voordelen van een Private Lease auto zijn dat je in een nieuwe auto rijdt en de lasten per maand gelijk zijn. Bij normaal gebruik loop je dus niet het risico dat je met onverwachte, dure reparaties te maken krijgt. Maar er zijn ook nadelen. Feitelijk “leen” je via het leasecontract geld voor de financiering van de auto. De kosten van financiering zitten in het vaste, maandelijkse leasebedrag verwerkt. Deze kosten zijn fors hoger dan de rente die je over je spaargeld krijgt. Maar deze wijze van financieren is wel vaak goedkoper dan een nieuwe auto kopen met geleend geld, bijvoorbeeld via een consumptief krediet. Een ander belangrijk nadeel is dat je een contract voor een langere tijd aangaat. Dit contract kan je niet zonder meer zonder kosten tussentijds beëindigen, bijvoorbeeld wanneer je geen auto meer nodig hebt. Vind je deze vrijheid wel belangrijk dan is het misschien verstandiger om een tweedehandsauto te kopen.   Gevolgen voor een hypotheek Wat veel consumenten zich niet realiseren is dat het afsluiten van een Private Lease contract de mogelijkheid om de aankoop van een woning te financieren ernstig kan bemoeilijken. Dat komt door het volgende. Op grond van de wet mogen banken niet meer geld voor een hypotheek uitlenen dan voor de betreffende consument verantwoord is. Wat voor een individuele consument verantwoord is, moet worden berekend aan de hand van een aantal wettelijke normen. Bijvoorbeeld de waarde van de woning in relatie tot de lening. Maar ook het inkomen van de betreffende consument in relatie tot de hoogte van de aangevraagde lening is dan belangrijk. Bij dat inkomen moet de bank rekening houden met andere, financiële verplichtingen die de consument heeft. Dit komt erop neer dat een consument die al een consumptief krediet heeft een lager bedrag kan financieren voor de aankoop van een woning dan een andere consument met hetzelfde inkomen maar zonder lening.    Een Private Lease contract is een lening Een Private Lease contract wordt gezien als een betalingsverplichting voor de langere termijn en verlaagt dus het bedrag dat je kunt lenen voor de financiering van jouw woning. Vooral voor jongeren is dat heel vervelend omdat zij vaak een wat lager inkomen hebben. In de huidige overspannen woningmarkt moeten zij vaak maximaal kunnen financieren, willen zij een woning kunnen kopen. Nu zal je je misschien afvragen welk verschil een leasecontract uitmaakt voor het bedrag dat je kan lenen voor een hypotheek. Elke situatie is anders, maar om je een idee te geven: bij een leasecontract van €400,- per maand dat is afgesloten voor vier jaar kan dit tot gevolg hebben dat je globaal €75.000,- minder hypotheek kunt afsluiten. Met name voor jongeren betekent zo’n bedrag dat zij minder kunnen lenen voor de aankoop van een woning en dat ze vrijwel kansloos zijn op de woningmarkt. Overleg met ons voordat je iets doet Loop je rond met de wens om een auto te kopen? Maar zoek je ook naar een koopwoning? Vraag ons dan om advies. Een Private Lease contract kan in jouw situatie op dat moment niet verstandig zijn en waarschijnlijk kunnen wij betere alternatieven voor jou bedenken. 

NOW 5.0

De NOW maatregel was beëindigd, maar wordt inmiddels door de gedeeltelijke lockdown weer ingevoerd.  Deze maatregel zorgt ervoor dat werkgevers bij het UWV een aanvraag kunnen indienen voor een tegemoetkoming in de loonkosten. Vanaf 13 december 2021 kan de NOW 5.0 bij het UWV worden aangevraagd. De regeling steekt iets anders in elkaar dan de vorige NOW’s.   Omzetdaling U komt in aanmerking voor de NOW 5.0 wanneer u gedurende de maanden november en december 2021 ten minste 20% omzetdaling heeft. De subsidie bedraagt maximaal 85% van de loonsom naar rato van de omzetdaling. Anders dan de vorige NOW aanvragen, kunt u nu dus niet kiezen.   Loonsom Voor de loonsom neemt het UWV de gegevens uit de loonaangifte bij de Belastingdienst automatisch over. Voor de NOW 5.0 is de loonsom van september 2021 leidend. De loonsom mag maximaal 15% dalen ten opzichte van de loonsom in september zonder dat de werkgever wordt gekort bij de definitieve tegemoetkoming. De grondslag is het zogenoemde sociale verzekeringsloon. U wordt ook gecompenseerd voor het loon dat u doorbetaalt aan werknemers met een flexibele arbeidsomvang, zoals oproepkrachten. Betaalt u hen niet of minder dan wordt uw subsidie uiteindelijk ook lager. De werkgeverslasten worden voor 40% gecompenseerd.   Verplichtingen Zoals tot nu toe bekend is, blijven de verplichtingen uit de vorige NOW gelden en wordt hierin niets gewijzigd. Denk dan aan de inspanningsverplichting om scholing te stimuleren of de medewerkers te begeleiden naar nieuw werk.     Aanvragen Wilt u dat wij de subsidie voor u aanvragen of heeft u hulp nodig bij de aanvragen, hebben wij de volgende gegevens en stukken nodig. Deze stukken kunt u mailen naar anouk@leendersgielen.nl. Het kan zijn dat wij bepaalde stukken al in ons bezit hebben of dat wij de administratie voor u bijhouden en de jaarcijfers opstellen. Geef dat in de mail even aan.     Volledige netto-omzet 2019; Verwachte omzet in de maanden november en december 2021 of het verwacht percentage omzetverlies; Rekeningafschrift met rekeningnummer waarop u de betalingen van de Belastingdienst ontvangt of waarvan u de loonheffingen betaalt. Dit rekeningnummer moet bij de Belastingdienst bekend zijn.   Heeft u nog vragen, neem gerust contact met ons op.

VACATURE: Relatiebeheerder Accountancy

Functieomschrijving Leenders & Gielen Adviseurs is een snelgroeiende organisatie werkzaam op het gebied van fiscale en juridische dienstverlening, bedrijfsadministratie, salarisadministratie, verzuimbegeleiding en arbeidsbemiddeling, verzekeringen, hypotheken en bankzaken. Vanuit onze vestigingen in Panningen, Baarlo, Blerick en Maasbree bieden wij aan zowel particulieren als ondernemers “de complete financiële dienstverlening”. Leenders & Gielen Belastingadviseurs is een onafhankelijk advieskantoor en onderdeel van Leenders & Gielen Adviseurs. De klantenkring bestaat uit een grote verscheidenheid van bedrijven in het MKB en de agrarische sector. Vanwege groei van ons bedrijf zijn wij op zoek naar een: Vanwege groei zijn wij op zoek naar: Relatiebeheerder Accountancy FT Bedrijfscultuur: Binnen Leenders & Gielen Belastingadviseurs werken mensen met hart voor de zaak. Met een no-nonsense cultuur met hoge mate van verantwoordelijkheid zorgen wij ervoor dat wij het beste voor de klant kunnen realiseren. Het ontzorgen van de klanten behoort tot onze kerntaken. Wij zijn een dynamisch team. Wij ontwikkelen ons in een professionele omgeving waarbij wij helpen de persoonlijke groei sterk te stimuleren. Functieomschrijving: De persoon die wij zoeken neemt verantwoordelijkheid voor zijn eigen cliëntenportefeuille. Je bent het directe aanspreekpunt en zorgt, in samenwerking met collega’s, voor tijdige oplevering van jaarrekeningen, bijbehorende aangiften en adviesopdrachten. De cliënt ziet jou als volwaardig sparringpartner en jij maakt dat waar. Je vindt het dan ook vanzelfsprekend constant te zoeken naar verbetering en/of vernieuwing. Dit mede mogelijk gemaakt door het (laten) opstellen van managementrapportages en het actief signaleren van ontwikkelingen in de branche van de cliënt. Het op begrijpelijke wijze overbrengen van de gesignaleerde adviezen is voor jou geen probleem. Commercie zit in je bloed en je ziet kansen om samen met het team die uitbreiding van de portefeuille te realiseren. Jouw positieve- en doelgerichte houding en jouw klantvriendelijkheid zijn een belangrijke toegevoegde waarde voor cliënt en onze organisatie. Met plezier kom je in contact met nieuwe mensen, producten en diensten. Functie-eisen: Minimaal afgeronde HBO opleiding met aanvullende fiscale opleidingen; Minimaal 4 tot 6 jaar werkervaring in het MKB-segment; Je voelt je verbonden met het MKB en bent vakbekwaam; Uitstekend communiceren en beheersen van de Nederlandse taal in woord en geschrift; Je hebt bewezen over commercieel inzicht te beschikken. Niets houdt jou tegen en je gaat graag gestructureerd te werk. Arbeidsvoorwaarden: Het betreft hier een fulltime dienstverband van 40 uur per week. Wij bieden uitstekende arbeidsvoorwaarden zoals een vast salaris, pensioenregeling en ontwikkelingsmogelijkheden. Daarnaast wordt eigen initiatief gewaardeerd. Hopelijk spreken wij elkaar snel! Mocht je interesse hebben in de vacature, of vragen? Neem dan contact op met: Monique Thyssen - Joppen monique@leendersgielen.nl

NOW 4.0

Door de uitbraak van het COVID-19-coronavirus heeft de overheid diverse overheidsmaatregelen genomen. Een van de maatregelen is de NOW. Deze maatregel zorgt ervoor dat werkgevers bij het UWV een aanvraag kunnen indienen voor een tegemoetkoming in de loonkosten. Vanaf 26 juli tot en met 30 september 2021 kunnen aanvragen voor de NOW 4.0 worden ingediend bij het UWV.   Omzetdaling U komt in aanmerking voor de NOW 4.0 wanneer u gedurende drie maanden ten minste 20% omzetdaling heeft. De subsidie bedraagt maximaal 85% van de loonsom naar rato van de omzetdaling. LET OP: u kunt voor maximaal 80% omzetverlies de NOW aanvragen.   Bij de aanvraag van de subsidies heeft u de keuze uit de volgende periodes: Juli – augustus – september Augustus – september – oktober September – oktober – november Let op: is de NOW 3.3 toegekend, dan moet de periode van de NOW 4.0 aansluiten aan de periode van de NOW 3.3   Loonsom Voor de loonsom neemt het UWV de gegevens uit de loonaangifte bij de Belastingdienst automatisch over. Voor de NOW 4.0 is de loonsom van februari 2021 leidend. De loonsom mag maximaal 10% dalen ten opzichte van de loonsom in juni zonder dat de werkgever wordt gekort bij de definitieve tegemoetkoming. De grondslag is het zogenoemde sociale verzekeringsloon. U wordt ook gecompenseerd voor het loon dat u doorbetaalt aan werknemers met een flexibele arbeidsomvang, zoals oproepkrachten. Betaalt u hen niet of minder dan wordt uw subsidie uiteindelijk ook lager. De werkgeverslasten worden voor 40% gecompenseerd.   Verplichtingen Inspanningsverplichting scholing: de werkgever heeft de verplichting om werknemers te stimuleren om aan bij- of omscholing te doen of een ontwikkeladvies aan te vragen. Bijvoorbeeld door hier aandacht aan te besteden bij individuele personeelsgesprekken of het scholingsbeleid aanpassen. Het kabinet heeft een crisispakket “Nederland Leer Door” in het leven geroepen waar werknemers kosteloos ontwikkeladvies en scholing kunnen aanvragen.   Inspanningsverplichting begeleiden naar nieuw werk: werkgevers die gebruik maken van de NOW 4.0 zijn verplicht om de werknemers van wie het dienstverband eindigt (door afloop contract) of wordt beëindigd, te begeleiden naar een andere baan. Wanneer een ontslagvergunning wegens bedrijfseconomische redenen, wordt aangevraagd, is de werkgever zelfs verplicht om contact op te nemen met het UWV. Voldoet de werkgever niet aan deze laatste verplichting wordt de totale subsidie met 5% verlaagd.   Aanvragen Wilt u dat wij de subsidie voor u aanvragen of heeft u hulp nodig bij de aanvragen, hebben wij de volgende gegevens en stukken nodig. Deze stukken kunt u mailen naar anouk@leendersgielen.nl. Het kan zijn dat wij bepaalde stukken al in ons bezit hebben of dat wij de administratie voor u bijhouden en de jaarcijfers opstellen. Geef dat in de mail even aan.   Volledige netto-omzet 2019; Startdatum van de aanvraag subsidie – dus keuze uit startmaand april, mei of juni; Verwachte omzet in de 3 maanden waarover subsidie wordt aangevraagd of het verwacht percentage omzetverlies; Rekeningafschrift met rekeningnummer waarop u de betalingen van de Belastingdienst ontvangt of waarvan u de loonheffingen betaalt. Dit rekeningnummer moet bij de Belastingdienst bekend zijn.   Heeft u nog vragen, neem gerust contact met ons op.

NOW 3.3

Door de uitbraak van het COVID-19-coronavirus heeft de overheid diverse overheidsmaatregelen genomen. Een van de maatregelen is de NOW. Deze maatregel zorgt ervoor dat werkgevers bij het UWV een aanvraag kunnen indienen voor een tegemoetkoming in de loonkosten. Vanaf 6 mei tot en met 30 juni 2021 kunnen aanvragen voor de NOW 3.3 worden ingediend bij het UWV.   Om voor de NOW 3.3 in aanmerking te komen, gelden dezelfde verplichtingen als voor de NOW 3.2.   Omzetdaling U komt in aanmerking voor de NOW 3.2 wanneer u gedurende drie maanden ten minste 20% omzetdaling heeft. De subsidie bedraagt maximaal 85% van de loonsom naar rato van de omzetdaling. Bij een omzetdaling van 100% is dat dus 85%. Bij een omzetdaling van 50%, ontvang je dus 42,50% van de totale loonsom.   Bij de aanvraag van de subsidies heeft u de keuze uit de volgende periodes: April – mei – juni Mei – juni – juli Juni – juli – augustus Let op: is de NOW 3.2 toegekend, dan moet de periode van de NOW 3.3 aansluiten aan de periode van de NOW 3.2   Loonsom Voor de loonsom neemt het UWV de gegevens uit de loonaangifte bij de Belastingdienst automatisch over. Voor de NOW 3.3 is de loonsom van juni 2020 leidend. De loonsom mag maximaal 10% dalen ten opzichte van de loonsom in juni zonder dat de werkgever wordt gekort bij de definitieve tegemoetkoming. De grondslag is het zogenoemde sociale verzekeringsloon. U wordt ook gecompenseerd voor het loon dat u doorbetaalt aan werknemers met een flexibele arbeidsomvang, zoals oproepkrachten. Betaalt u hen niet of minder dan wordt uw subsidie uiteindelijk ook lager. De werkgeverslasten worden voor 40% gecompenseerd.   Verplichtingen Inspanningsverplichting scholing: de werkgever heeft de verplichting om werknemers te stimuleren om aan bij- of omscholing te doen of een ontwikkeladvies aan te vragen. Bijvoorbeeld door hier aandacht aan te besteden bij individuele personeelsgesprekken of het scholingsbeleid aanpassen. Het kabinet heeft een crisispakket “Nederland Leer Door” in het leven geroepen waar werknemers kosteloos ontwikkeladvies en scholing kunnen aanvragen.   Inspanningsverplichting begeleiden naar nieuw werk: werkgevers die gebruik maken van de NOW 3.3 zijn verplicht om de werknemers van wie het dienstverband eindigt (door afloop contract) of wordt beëindigd, te begeleiden naar een andere baan. Wanneer een ontslagvergunning wegens bedrijfseconomische redenen, wordt aangevraagd, is de werkgever zelfs verplicht om contact op te nemen met het UWV. Voldoet de werkgever niet aan deze laatste verplichting wordt de totale subsidie met 5% verlaagd.   Bonus, dividend en inkoop eigen aandelen: ontvangt u een voorschot van € 100.000 of hoger, geldt de verplichting dat geen dividend, bonussen of eigen aandelen mogen worden ingekocht.   Voorschot en definitieve vaststelling Het voorschot van 80% van de subsidie die in het kader van de NOW wordt verstrekt, is gebaseerd op de loonsom van juni 2020. Het UWV streeft ernaar om binnen 2 tot 4 weken uit te betalen. Wettelijk gezien hebben ze hier 13 weken de tijd voor. Waarschijnlijk kan vanaf eind 2021, begin 2022 de definitieve aanvraag worden ingediend.   Aanvragen Wilt u dat wij de subsidie voor u aanvragen of heeft u hulp nodig bij de aanvragen, hebben wij de volgende gegevens en stukken nodig. Deze stukken kunt u mailen naar anouk@leendersgielen.nl. Het kan zijn dat wij bepaalde stukken al in ons bezit hebben of dat wij de administratie voor u bijhouden en de jaarcijfers opstellen. Geef dat in de mail even aan.     Volledige netto-omzet 2019; Startdatum van de aanvraag subsidie – dus keuze uit startmaand april, mei of juni; Verwachte omzet in de 3 maanden waarover subsidie wordt aangevraagd of het verwacht percentage omzetverlies; Rekeningafschrift met rekeningnummer waarop u de betalingen van de Belastingdienst ontvangt of waarvan u de loonheffingen betaalt. Dit rekeningnummer moet bij de Belastingdienst bekend zijn.   Heeft u nog vragen, neem gerust contact met ons op via onze afdeling salarisadministratie.

Cookie instellingen